domingo, 19 de enero de 2014

Fantasi kake

Neste kake ut var til en god venninnes datter som ble 15 år , jeg fikk igjen frie tøyler og det var ingen krav til hverken dekorasjoner eller smak. Jeg benyttet sjansen til å eksprimentere litt, og dessuten var det hetebølge den helgen denne ble laget så å trekke kaken med sukkerpasta var derfor ikke aktuelt. Dermed måtte fantasien få litt spillerom. Jeg tok utgangspunkt i min klassike eplekake, som du finner oppskriften på her, og bestemte meg for å lage en vri på den.
Jeg bakte den etter oppskriften men hadde alle eplebitene inni selve kaken istedetfor å lage "mønster " på toppen av kaken. Kremfyll og sukkerpasta var heller ingen god ide når gradestokken nærmet seg 40 ute, så jeg valgte å fylle med jordebærmousse denne gangen. Det smaker litt friskere i varmen. Til jordebærmoussen brukte jeg følgende;

          200g jordbær         /          200g de fresa
              1dl melis            /       1dl de azucar glace
     100g philadelfia ost   /     100g de queso philadelfia
           4 gelatinblad        /         4 hojas de gelatina 
                2dl fløte           /               2dl de nata
  
Begynn med å koke opp jordbærene dine, du kan fint bruke frosne om det passer bedre, la dem koke til det blir en grøt. La jordebærene avkjøles litt før du blander halvparten av jordbærgrøten med philadelfiaosten din. Legg gelatinbladene i kaldt vann i ca 10 minutter, i mellomtiden pisker du krem av fløten din.
 Deretter smelter du gelatinbladene i den andre halvparten av jordbærgrøten din og lar det avkjøles litt, før du blander det inn i osteblandingen og til slutt vender du inn kremen. La jordebærmoussen stivne litt i kjøleskapet før du fyller kaken. Når kaken er fylt trenger den så en time eller to i kjøleskapet , slik at moussen stivner ordentlig før du dekorerer videre. Deretter lagde jeg en kanelsmørkrem som jeg farget rosa.Til kanelsmørkremen trenger du følgende;

        150g smør         /            150g de mantequilla
          2ss melk          /            2 cucharas de leche
   1ss vaniljesukker   /     1 cuchara de azucar avanillado
         3ss kanel          /           3 cucharas de canela
        4-5dl melis        /            4-5dl de azucar glace

Pass på at smøret ditt er romtemperert, ha alle ingrediensene i en bakebolle utenom melisen og pisk det hele godt sammen.
 Ha i melis litt etter litt til smørkremen din får den konsistensen du ønsker. Denne gangen hadde jeg som sagt også i litt rosa pastafarge slik at smørkremen ble rosa. Så smørte jeg opp kaken med smørkremen. Inspirert av Pernilles bursdagskake dekorerte jeg denne gangen kanten rundt på kaken med Mikado kjeks.Dette er tynne runde sjokoladekjeks som smaker himmelsk, vet ikke om de er å få tak i i Norge, men hvilken som helst kjeks duger egentlig.Det er bare å trykke kjeksen inn i smørkremen og den blir sittende,smørkremen fungerer som lim.
 Rundt kaken knøt jeg ett rosa og grønt silkebånd jeg hadde liggende hjemme. Jeg visste at bursdagsbarnet liker marshmallows, og jeg hadde en pose med minimarshmallows som jeg enkelt og greit strødde over toppen på kaken.
Jeg trykte så ut litt forskjellige blomster i rød og rosa sukkerpasta som jeg plasserte tilfeldig utover toppen på kaken. Deretter dekte jeg en vaniljekjeks på pinne som jeg hadde igjen fra tidligere baking, med rød sukkerpasta og limet på 15 i sjokoladetall. Ble ganske fornøyd med denne kaken og den var alt i alt veldig enkel å dekorere.
Synes minimarshmellowsen liknet litt på små skyer ,så det så nesten ut som om blomstene svevde. Bursdagsbarnet likte ideen og jeg har fått tilbakemeldinger på at det smakte nydelig og at det var ett friskt innslag i varmen. 
Så alt i alt veldig fornøyd med denne kaka, denne trenger man heller ikke være noen ekspert for å dekorere, bare husk å ha nok kjeks i hus, for det går med noen esker til dekoreringen. Håper du fikk lyst til å prøve .
                                     Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario