lunes, 12 de diciembre de 2011

Reprise - Første slag

Dere som følger med her på bloggen vet at krumkaker var det første jeg bakte til jul i år, og dere vet også at jeg ikke var spesiellt fornøyd med dem.
Jeg syntes liksom ikke det smakte ordentlig krumkaker av dem , men resten av familien var ikke enige for slik så kakeboksen ut etter  bare 4 dager.
Etter å ha bladd i mors oppskriftbok fant jeg heldigvis en oppskrift på krumkaker der også , og da var det bare å ta frem krumkakejernet igjen og sette igang etter forspørsler fra samtlige familiemedlemmer om når krumkakeboksen ville bli fylt opp igjen.
 
Denne gangen ble det full klaff og jeg ble veldig fornøyd med krumkakene , de smakte "jul" og kan trygt annbefales. Her kommer derfor nok en oppskrift på krumkaker;

                3 egg            /            3 huevos
          150g sukker      /        150g de azucar
            150g mel         /         150g de harina
           150g smør       /      150g de mantequilla
         ca.3 ss vann      /    ca.3 chucaras de aqua

Begynn med å smelte smøret ditt og la det avkjøles litt. Imens pisker du egg og sukker til eggedosis. Pisk så inn mel og det smeltede smøret vekselvis til du får en jevn røre. La deretter røren din stå en stund å svelle. Min stod i nesten 1 time, når den har stått en stund tykner røren litt og da rører du inn litt vann til du får ønsket konsistens, jeg hadde i 3 spiseskjeer med vann og da ble den perfekt.
Ha 1 spiseskje røre i jernet og stek til krumkakene er lysebrune.Rull dem raskt sammen med en gang du tar dem ut av krumkakejernet, og igjen vær forsiktig med fingertuppene for dette er varmt. Eller form dem som små kopper til å fylle med multekrem eller is. Av denne røren fikk jeg 17 krumkaker, så nå gjenstår det bare å se om de varer frem til jul eller om jeg må steke en runde til. Noe jeg gjerne gjør altså .
 Lurer på om ikke boksen må få en litt mere utilgjengelig plass på kjøkkenet , høyt oppe i skapet kanskje, men det er jo ett godt skussmål for krumkakene da.
Ha en fin førjulsdag videre!
                                            

No hay comentarios:

Publicar un comentario