martes, 13 de diciembre de 2011

Fjerde slag - Serinakaker

Serinakaker har stått på bordet hver eneste jul gjennom hele min barndom, og jeg kommer ikke utenom dem nå heller. Synes de er kjempegode og veldig jul.
 Jeg lager mine uten hakkede mandler på toppen, bruker kun perlesukker, men det er opp til hver enkelt hvordan du pynter dine. Her er oppskriften jeg alltid bruker om du vil ha serinakaker til jul du også;

       150g smør             /          150g de mantequilla
        250g mel              /                 250g de harina
   2ts bakepulver          /        2 chucaraditas de levadura
  2ts vaniljesukker        /   2 chucaraditas de azucar vanillado
     100g sukker          /                 100g de azucar
          1 egg                /                        1 huevo
      perlesukker         /                   azucar de perla

Begynn med å sikte melet,bakepulveret og vaniljesukkeret i en bolle. Deretter smuldrer du smøret ditt inn i melblandingen, det er derfor viktig at smøret ditt er romtemperert. Tilsett så sukkeret og egget ditt som du har vispet på forhånd.
 Kna det hele sammen til en fast deig, og ha den på ett melet bakebord. Rull deigen til en pølse og skjær pølsen i like store biter som du triller kuler av. Legg kulene på ett stekebrett kledd med bakepapir og trykk dem lett ned med en gaffel slik at du får serinakakenes karaktersitiske mønster. Pensles så med egg og strøs med perlesukker og eventuelt hakkede mandler om du vil, men det bruker altså ikke jeg.
Kakene stekes så midt i ovnen på 175 grader i ca. 12 minutter. Jeg får circa 30 serinakaker utav denne deigen .Oppbevar kakene i en boks med lokk ,og pass på ,for plutselig er boksen tom.

                                      Ha en fin førjulsdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario