domingo, 4 de diciembre de 2011

Første slag - Krumkaker

Krumkaker må jeg ha til jul og jeg er fortsatt på leting etter den perfekte oppskriften. I år valgte jeg å prøve ut den som fulgte med krumkakejernet, som var en bryllupsgave fra min beste venninnes foreldre, når vi giftet oss.
Jeg synes nok personlig at jeg har smakt de bedre, og vurderte lenge på om de skulle bli ett blogginlegg eller ikke. Men jeg prøver jo og feiler jeg også , så her kommer inlegget. Når det er sagt så slo de veldig godt ann hos de 3 andre her i huset, de spiste og en del av krumkakene rakk ikke engang å finne veien til kakeboksen, så da er det kanskje bare meg som ikke syntes de smakte som de burde. Mamma klarer jo ikke å si nei når denne lille skøyeren ber om smaksprøver.
Uansett gode var de altså, men for min del manglet det liksom noe. Om du vil prøve å se om de faller i smak hos deg, trenger du følgende;

        125g margarin              /         125g de mantequilla
          125g sukker               /              125g de azucar
               3 egg                     /                     3 huevos
            150g mel                 /                150g de harina
           2ss potetmel           /     2 chucaras de harina de patata
         1ts bakepulver         /         1 chucaradita de levadura
      1ts kardemomme      /      1 chucaradita de cardammoma
               1dl vann             /                    1 dl de aqua

Begynn med å piske sukker og smør hvitt. Pisk sammen de tre eggene dine og bland mel, potetsmel og bakepulver sammen.
Sikt melblandingen din. Deretter tilsetter du siktet melblanding og vispet egg vekselvis med smør og sukkerblandingen din. Til slutt rører du inn kardemommen. Jeg hadde i litt mere vann enn det som stod i oppskriften for jeg syntes røren ble litt i tykkeste laget. Så er det bare å steke og rulle ivei.
Husk å være forsiktig med fingertuppene , krumkakene som kommer ut av jernet er jo ikke akkurat kalde.  Jeg valgte å rulle alle mine denne gangen, mest fordi de er de enkleste å oppbevare i kakeboksen. Ellers synes jeg det er veldig godt med koppformede krumkaker med is i også .

 La krumkakene avkjøles på rist før du putter dem i kakeboksen. Jeg fikk 15 krumkaker til boksen min, men en del smaksprøver forvant underveis så oppskriften gir nok ca 20 middels stor krumkaker tenker jeg.
                                                Ha en fin adventstid videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario