jueves, 8 de diciembre de 2011

Bacardi Razz og Mojitosjokolade

Sjokolade hører julen til ,før var min favoritt melkesjokolade ,men i det siste har jeg fått mere og mere sansen for mørk sjokolade. Lindt sin 70% sjokolade er favoritten og når den blandes med andre godsaker må det jo bli bra. Bacardi Razz og Mojitosjokolade ble resultatet av eksprimenteringen.
Til jul i fjor fikk jeg en sjokoladesmelter av min søster, jeg hadde helt glemt den bort der den hadde havnet bakerst i skapet bak store kjeler og gryter, men her om dagen tittet den frem og da måtte den selvfølgelig prøves ut sporenstreks. Maskinen var genial den skulle det vise seg og er mitt nye favoritt kjøkkendings , de fulgte også med en del former som skal prøves ut snart.
Lindt sjokolade hadde jeg i skapet og da var det bare å finne frem andre godsaker og dermed var bringebærsjokolade og mojitosjokolade i boks til jul.Om du vil prøve trenger du;

          200g Lindt 70%                /    200g de chocolate Lindt 70%
       noen pistasjenøtter              /                 pistachos
        frosne bringebær                /       frambuesas congeladas
   en klunk Bacardi Razz             /    un poco de Bacardi Razz 
en klunk Bacardi Mojitomix       /       un poco de Mojitomix       

Jeg skriver ingen nøyaktige mål denne gangen i oppskriften, hvor mye du bruker av hver ingrediens kommer ann på hvor mange sjokoladebiter du lager, hvor store formene dine er osv. Jeg fikk 20 sjokoladebiter ut av 200g sjokolade, de har vanlig Twist størrelse så da kan dere regne ut circa hvor mye det blir.         
Begynn med å smelte sjokoladen din, jeg som er så heldig å ha en sjokoladesmelter brukte denne , men mikroovn eller vannbad går like bra.
Jeg lagde først Mojitosjokoladen, i bunnen på formene(det som senere blir toppen på sjokoladebiten) hadde jeg litt spiselig glitter for å få litt julefølelse og i hver sjokoladebit la jeg en pistasjenøtt. Jeg brukte formene som fulgte med sjokoladesmelteren min , men isbitformer av silikon eller små mini muffinsformer skulle gå like bra. Når sjokoladen har smeltet helt har du i en god klunk Bacardi Mojitomix, når alkoholen er godt rørt inn må du jobbe raskt for sjokoladen begynner nemlig å stivne.
Ha litt sjokolade i bunnen av formen , fyll på med mere sjokolade til formen din er full. Jeg gjentok den samme prosessen med Baccardi razz sjokoladen, men jeg la ett frossent bringebær i midten istedet for en pistasjenøtt.
Deretter setter du hele formen i fryseren i ca. 10 - 15 minutter , deretter skulle sjokoladen nå være stivnet og den går fint å presse bitene ut av formene.Sjokoladebitene smakte nydlig. Mojitosjokoladen var litt svak på smak så neste gang skal jeg være litt rausere med Mojitomixen. Bacardi Razz sjokoladen smakte godt av Baccardi og kombinasjonen med ett bringebær i midten av sjokladen er en ny favoritt.
Det ble veldig "julete" med glitteret på toppen av bitene, jeg glemte å ha det i med Bacardi Razz bitene, men neste gang skal jeg prøve å huske det. Det synes ikke så godt på bildene men det glitret veldig i sjokoladen, litt spennende og annerledes til  julens dessertbord. Du bør oppbevare sjokoladebitene dine i kjøleskap. Prøv du også da vel!
                                    Ha en fin adventsdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario