sábado, 16 de marzo de 2019

Tapas: Smashed søtpotet

Fredagen kom og gikk og jeg rakk aldri å poste fredagstapasen, så da fpr dere den i dag istedet.Denne tapasen lager jeg som regel når jeg er hjemme alene ,da til min store fortvilelse ingen andre i huset liker søtpotet. Jeg derimot elsker det og dette er en tapas å nyte varm sammen med ett glass rødvin på fredagskvelden. Jeg lover deg at det smaker nydelig og den er enkel å lage.

Den tar seg ikke så godt ut på bilder men jeg håper du vil gi den en sjanse allikevel.Om du vil prøve deg på denne tapasen trenger du ikke mange ingrediensene eller lang tid på kjøkkenet , du rekker å ta en dusj mens den lager seg selv i ovnen og du kan synke ned i sofaen med gullrekka og tapas. Om du vil prøve deg på denne tapasen trenger du følgende ingredienser:

                   1 søtpotet                       /                1 batata
                    olivenolje                       /           aceite de oliva
                      pepper                        /            pimienta negra
                         salt                           /                     sal
               tørket basilikum                 /             albahaca seca
                 hvitløkspulver                  /               ajo en polvo
      provenzalsk krydderblanding     /         hierbas provencales
                 parmesanost                   /           queso parmesano

Begynn med å vaske søtpoteten din godt før du deler den opp i ca. 1 cm tykke skiver. I en bolle blander du olivenoljen og krydderene dine, jeg bruker øyemål det skal holde til å dekke alle søtpotet bitene dine.
Av en middels stor søtpotet får du altså ca 10 tapas,men det kommer selvsagt ann på størrelsen på søtpoteten din. Om du er glad i søtpotet som meg lag gjerne dobbelt porsjon med en gang.
Vend deretter søtpotetskivene dine i oljeblandingen.Legg dem deretter på en bakepapirkledt bakeplate og sørg for at de er godt dekket i oljeblanding på begge sider. Stek deretter søtpotetskivene midt i ovnen på 225 grader i ca 25 minutter til de er myke.
Når det er gjort er det klart for å smashe søtpotetskivene dine, bruk bunnen på ett kjøkkenglass og press det ned i søtpoteten slik at den blir smashed. Ha deretter over litt revet parmesanost på hver søtpotetskive før du gratinerer dem i ovnen i ca 3-5 minutter.
Neste steg er å nyte som best du kan ,smaker deilig og som sagt ett glass rødvin til er ikke å forakte. Håper du fikk lyst på tapas nå,det er ett fint alternativ til fredagstacosen kan jeg love.Vi ses vel her inne snart igjen?
Ha en fin helg!

No hay comentarios:

Publicar un comentario