lunes, 24 de octubre de 2016

Halloween ;Gresskarboller

Er det noe vi unektlig forbinder med Halloween så er det gresskar,og da gjerne den runde oransje varianten. I fjor rundt Halloween florerte pumkin buns på pinterest og også Annebrith postet gresskarboller på sin blogg. Så i år var det min tur til å prøve meg på disse,og jeg ble slett ikke skuffet og barna i huset var i ekstase ,Halloween mat er mye bedre enn vanlig mat skal du vite;)
Så jeg kan virkelig annbefale deg å bake disse om du vil sanke mammapoeng, jeg tenker dessuten at disse kan være fine å gi bort om det skulle komme noen på knask eller knep på døra di på Halloween,litt bedre enn godteri synes nå jeg. Jeg brukte Trines perfekte gjærdeig som utgangspunkt for disse gresskarbollene. Oppskriften og fremgangsmåten på den finner du her på bloggen. Den eneste forskjellen er at jeg selvfølgelig hadde i oransj konditorfarge i deigen slik at den fikk den rette fargen.
Når deigen er ferdig hevet ruller du ut boller som vanlig og legger dem på ett bakepapirkledt stekebrett. Jeg fikk ca 36 boller ut av min deig,men det varierer jo selvsagt med hvor store du velger å lage dem.
Deretter trenger du en veldig skarp kniv bruk den til å skjære 4 hakk rundt på bollene dine. Skjær ganske dype hakk da de blir litt mindre etter heving.La så bollene etterheve i 25-30 minutter
Gresskarbollene pensles så med egg før de stekes på 225 grader i 5-8 minutter. Pass på underveis de kan fort bli brent. Avkjøl gresskarbollene på rist.
Mens bollene avkjøles rører du ut litt melis med sitronsaft. La melisen din være ganske så tykk, deretter farger du melisen din grønn ved hjelp av grønn pasta eller konditorfarge. Så trenger du en 2mm tipp og en spritserpose.
Så er det bare å spritse i vei, jeg prøvde å få det til å se ut som blader, men vil ikke påstå at det var så vellykket. Men det spiller egentlig ingen rolle ,barna skjønte hva det skulle forestille med en gang og gomlet fornøyde ivei.
En morsom Halloween vri på de vanlige bollene ble dette altså. Håper du fikk litt Halloween inspirasjon. Følg gjerne med her på bloggen fremover, det vil komme flere Halloween oppskrifter og tips de nærmeste dagene.
Ellers finner du allerede en egen Halloween kategori her på bloggen, der finner du også oppskrifter og ideer. 
Ha en skremmende dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario