martes, 22 de marzo de 2011

Spidermannkake

Neste kake ut var til tantebarnet og fadderbarnet mitt Carlos, han fylte 5 år og ønsket var selvfølgelig Spidermannkake. Dette førte til en del research på nettet og til slutt bestemte jeg meg for å lage kun ansiktet til Spidermann. Dette ble til mitt første "store" kakeprosjekt og jeg lærte mye underveis og det ble en del feiling, men øvelse gjør mester. Jeg begynte med kakebunnen, jeg lagde youghurt kake i langpannen etter denne oppskriften;

       175g smør                  /            175g de mantequilla
        350g mel                    /                350g de harina
      275g sukker                /                 275g de azucar
          3 egg                       /                          3 huevos
  1ts bakepulver                /        1 chucaradita de levadura royal
      1ts natron                    /    1 chucaradita de bicarbonato de sosa
         1ts salt                      /           1 chucaradita de sal
2,5dl youghurt naturell      /          2,5 dl de yogur natural
    3ts vaniljesukker          /     3 chucaraditas de azucar vanillado

Jeg rørte smør og sukker luftig, deretter tilsatte jeg ett egg om gangen. Alle de tørre indrediensene blandet jeg og siktet i en bolle , i en annen bolle hadde jeg youghurten,så blandet jeg youghurt og den siktede blandingen annenhver gang  inn i smørblandingen. Røren helte jeg så i en langpanne og den ble stekt ved 180 grader i ca 40 min i ovnen. Da kaken kom ut av ovnen ble det fort klart at den var altfor flat til å deles for å fylles, så da var det bare å bake en kakebunn til slik at den kunne legges oppå den andre med fyllet i midten. Første leksjon lært , prøv ikke nye kakebunner samme dag som du skal bake kaken, noen oppskrifter gir rett og slett ikke høye nok kakebunner.
Jeg lagde også to typer fyll til denne kaken , den ene var sjokoladefluff. Til denne brukte jeg;

             150g melkesjokolade         /     150g de chocolate de leche
                         3dl fløte                    /                   3 dl  nata

Jeg hadde fløten i en kjele som jeg satte på svak varme, deretter smeltet jeg melkesjokoladen oppi fløten. Det viktigste her er at fløten IKKE må koke opp, bare varmes til sjokoladen smeltes.
Så må blandingen avkjøles i minst 6 timer før den piskes som vanlig krem . Denne var jeg veldig fornøyd med, den smakte kjempegodt og den kommer til å bli brukt igjen i andre kaker.
Det andre fyllet var bringebærmousse som jeg brukte disse ingrediensene til;

         1pk brigebærgelee          /    1 paquete de gelatina de frambuesa
                   3dl fløte                  /                    3dl de nata

Jeg lagde geleen etter oppskriften på pakken, når den begynte å stivne men enda ikke var helt stiv pisket jeg den lett og luftig, deretter pisket jeg fløten til krem og blandet de to sammen. Dette fyllet blir nok ingen favoritt, helt greit men litt dårlig  på bringebærsmak.
Så skar jeg de to kakebunnene til etter Spidemanns ansiktsform, deretter smørte jeg de to fyllene på den ene bunnen før jeg la den andre bunnen på toppen.

 Deretter lagde jeg marshmallowsfondant til å trekke kaken med etter Manuelas oppskrift på http://www.passionforbaking.com/. Jeg brukte;

                  450g marshmallows        /           450g de nubes
                            3ss vann                 /        3 chucaras de aqua
                          900g melis               /       900g de azucar glace
                             matfett                   /            acortamiento

Jeg smurte en stor bolle med matfett , jeg brukte Crisco, så hadde jeg marshmallowsen oppi og kjørte dem litt på full styrke i mikroovnen før jeg tok den ut og rørte rundt og slik fortsatte jeg til marsmallowsen var helt "smeltet" deretter rørte jeg inn melisen i blandingen .




Dette var en hard jobb, utrolig klissete og tungvint og så oppstod krise nummer 2. Jeg skulle farge fondanten rød, men uansett hvor mye jeg hadde i av konditorfargen jeg hadde kjøpt så forble fondanten rosa. KRISE , Spidermann er jo ikke akkurat rosa ,og rosa kan vel ikke sies å være 5 årige gutters favorittfarge heller. Etter en del ord som ikke gjør seg på trykk hadde jeg ikke noe annet valg enn å bruke den rosa fondanten, det var kun 3 timer igjen til bursdagen. I all forfjamselsen glemte jeg å smøre opp kaken med smørkrem, noe som var feil nummer 3. Det gikk bra siden kaken ble spist opp relativt fort ,men fondanten krøp litt oppover kantene på kaken ,men jeg tror at det bare var jeg som la merke til det, heldigvis. Men leksen er lært, husk ;smørkrem på toppen av kaken.  Jeg skjærte så ut Spidermanns øyne av litt hvit marsipan , deretter smeltet jeg kokesjokolade i mikroovnen som jeg brukte til å lage ederkoppnettet i Spidermanns ansikt.


Dette var litt klissete men det ble ikke så værst til slutt, selvom linjene sikkert kunne ha vært litt rettere. Resultatet ble ok etter alle feilene jeg gjorde, og heldigvis godtok guttene en rosa Spidermann uten å klage. Bursdagsbarnet var fornøyd og jeg lærte en del før neste kake.

                                      Ha en fin bakedag!

2 comentarios:

  1. Takk for det Marte , titta litt inne hos deg ogsaa Kjempefin blogg og kjempefine bilder, maa bli flinkere til aa ta bilder jeg altsaa. Ha en fin dag

    ResponderEliminar