jueves, 24 de marzo de 2011

Påskesaft

Her i de varmere strøk er det viktig å drikke mye , spesiellt om sommeren da temperaturen kan komme opp i over 40 grader. Vi er ikke noen storforbrukere av brus her i huset, har faktisk hatt cola bokser som har gått ut på dato i skapet,det går mest i vann. Men innimellom er det jo deilig med noe med litt smak i ,og det er da jeg savner saft. Det er ikke å oppdrive her i Spania, rart i grunn så mye fin frukt som det finnes her, men sånn er det. Husets 3 åring liker også "sapt" som hun kaller det, og da vi drakk opp fun light flaska ,som mor hadde hatt med til oss ,her om dagen måtte jeg ta saken i egne hender.

Appelsiner hadde jeg masse av og etter litt surfing på nettet ,mens lillemann sov ,fant jeg en oppskrift på appelsinsaft. Glemte å skrive ned siden jeg fant den på da lillemann våknet og krevde mat, men det var en svensk matblogg. Uansett saften ble kjempegod og den er helt fri for e-stoffer , og det er jo ett pluss. Til ca. 1,5 liter saft trenger du:

                    1 kg appelsiner           /              1 kg de naranjas
                           5dl vann                /                   5dl de aqua
                        6dl. sukker              /                 6 dl de azucar
                      1ss sitronsaft           /     1 chuchara de zumo de limon

Begynn med å vaske appelsinene godt. Deretter river du skallet på alle appelsinene og har det i en stor bolle. Hell over sukker of sitronsaft og bland dette godt.




 Kok opp vannet og hell det over i bollen med sukker og appelsinskall, rør godt til alt sukkeret er oppløst. La blandingen avkjøles.

 
Mens blandingen avkjøles presser du ut all juicen av appelsinene. Jeg fikk nesten to glass ut av mine, men det kan variere ,bruk den juicen du får.


Når blandingen er avkjølt blander du inn juicen og deretter lar du det stå og godgjøre seg i ca.30 min.Så er det bare å sile saften og helle den opp på oppbevaringsflasker. Vet ikke helt hvor lenge den er holdbar,kommer tilbake med det når det er ferdig testet, men saften bør oppbevares kjølig og mørkt.


Så er det bare å blande med vann og nyte , det smaker utrolig friskt og godt. "Se mamma påskesaft" sa treåringen og derav navnet.

                                         Ha en gul dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario