miércoles, 16 de marzo de 2011

Mitt egenkomponerte brød

Grovt godt brød er kanskje noe av det jeg savner aller mest hjemmefra. Her i Spania finnes hverken kneipp, grisla, rugbrød eller frøbrød. Her spises det baguetter i lange baner og det er godt det , missforstå meg rett, men det er få ting som slår en fersk skive grovbrød med leverpostei. Mens jeg gikk gravid med minstemann nå i sommer ble behovet for grovbrød så stort at jeg tok saken i egne hender. Jeg komponerte mitt egne brød etter hva som er tilgjengelig av melsorter her i varmen. Brødet ble fort en favoritt og bakes nå hver uke her i heimen,og spises av både liten og stor. Om du vil prøve trenger du;

              25g. gjær             /            25g. de levadura fresca
              5dl. vann              /                   5dl. de aqua
          1ss. honning           /              1 cuhara de miel
             1ss. salt               /               1 chucara de sal
             1dl. melk             /                   1dl. de leche
     5dl. grovbakst mel     /                5dl. harina intgral
            1dl. linfrø              /            1 dl de semillas de lino
         1dl. sesamfrø        /           1 dl. de semillas de sesamo
         1dl. havregryn       /              1 dl de copos de avena
        1dl. hvete bran       /             1 dl.de salvado de trigo    
         3dl. hvetemel        /                     3 dl. de harina
          1 stor gulrot         /                1 zanahoria grande

Ha vannet i bakebollen og pass på at det er lunkent, rør så ut gjæren og honningen i vannet. Ha i saltet og riv gulroten opp i . Deretter setter du eltekroken på maskinen og har i de ulike meltypene og kornene. Elt det godt sammen , det tar ca. 5 min med kjøkkenmaskinen.

Mens deigen eltes smører du en brødform godt med olje. Ha deigen oppi brødformen og sett den til heving under ett håndkle i 1 time. Deigen er ganske klissete og det er slik den skal være, derfor er det viktig å ha riklig med olje i brødformen.


 Mens brødet hever forvarmer du ovnen til 240 grader. Etter en time settes brødet inn på nederste rille og stekes i ca. 30 min. Se ann steketiden litt ingen ovner er like. Om du ikke skulle ha alle de ulike kornslagene i hus kan du fint kutte ut den eller de du ikke har, du øker da tilsvarende mengden av vanlig hvetemel, brødet blir like godt men litt mindre grovt.

Når brødet er ferdig må du avkjøle det på rist. Brødet er tungt og deilig grovt, det holder seg i flere dager og er også veldig fint til å fryse ned.

Jeg baker gjerne 3 brød i slengen , skjærer dem opp på brødskjæreren og fryser dem i skiver, dermed har jeg alltid ferskt grovt brød. Håper det smaker!
Ps; alle spanjoler som smaker på brødet liker det , så det er håp for oss grovbrødelskere her i baguettland.

No hay comentarios:

Publicar un comentario