lunes, 22 de mayo de 2017

Dåpskake

Vet det er mange vakre små som døpes i disse dager og i den annledning så får dere en dåpskake her på bloggen. Akkurat denne var til en jente derav all dekorasjon i rosa,men selve designet kan fint brukes til en gutt også ,om man bytter ut den rosa sukkerpastaen med blå sukkerpasta.
Det er en stund siden jeg bakte denne kaken nå,men jeg ble veldig fornøyd med utseendet.Selve dekorasjonen er ikke komplisert å lage,men du trenger godt med tid da det er brukt ca 100 små blomster på denne kaken for å "tegne "opp siluetten av korset.Men ellers er det hele ganske enkelt.
Men la oss begynne med selve kaken først,jeg brukte en enkel sjokoladekakebunn som du finner oppskriften på her på bloggen. Jeg liker å bake den i god tid i forveien og fryse den ned,da er det letter å dele den jevnt og tidspresset blir ikke like stort som om du skal bake og dekorere kaken på samme dag.
Deretter ble kaken fylt med melkesjokoladefluff som du finner her på bloggen. Husk at det må stå kaldt i minst 4 timer før du kan piske det til krem, så lag det gjerne dagen i forveien. Deretter ble det friske jordbær og hermetisk ananans på toppen av melkesjokoladefluffen.
Så ble hele kaken smurt opp med smørkrem. Jeg brukte min romsmørkrem som du finner oppskrift og fremgangsmåte på i denne oppskriften her på bloggen. 
 Så trekte jeg hele kaken med hvit sukkerpasta,siden jeg brukte en sjokoladekakebunn er det viktig at smørkremen din dekker godt ellers kan kaken synes igjennom den hvite sukkerpastaen og det er ikke pent. Jeg tegnet deretter opp ett kors på ett papirark og klippet det ut,før jeg la det på toppen av kaken.
Det synes dårlig på bildet,men det er ett papirkors på toppen der. Så var det bare å finne frem den rosa sukkerpastaen og den minste blomsterutstikkeren jeg har. Jeg trykket ut blomst etter blomst som fikk en kremfarget sukkerperle i midten,før de ble plassert rundt papirkorset og overalt ellers på toppen av kaken.
Jeg brukte også noen hvite små blomster slik at det brøt litt opp i alt det rosa. Det ble også en bord rundt kanten på kaken med de samme små blomstene,så da forstår du hvorfor det tar litt tid å dekorere denne kaken. Navnet på dåpsbarnet fikk også plass på siden av kaken.
På kanten på baksiden av kaken ble dåpsdatoen plassert.Dessuten brøt jeg av borden av småblomster langs kanten på kaken med en litt større rosa blomst og ett grønt blad. Jeg liker å bryte av med en annen farge ellers blir det fort litt kjedelig om kaken bare skulle være rosa og hvit.
Det ble også plass til en grønn sommerfugl med perler på toppen av kaken.Når alle blomstene er plassert er det bare å fjerne papirkorset og du står igjen med ditt eget kors.
Alt i alt en kake jeg var veldig fornøyd med og det var dåpsbarnets foreldre også. Og som sagt er det en liten herremann som skal døpes så kan den samme designen brukes med du bruker blå sukkerpasta istedet for rosa. 
Håper du fikk inspirasjon til å prøve deg på en dåpskake nå,jeg lover deg at denne er rimelig enkel å få til.Takk for titten og jeg håper du kikker innom her snart igjen,det vil komme mere kakeinspirasjon.
Ha en fin bakedag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario