miércoles, 10 de mayo de 2017

17 mai Brunost cakepops

Nok en 17 mai oppskrift blir det her på bloggen i dag,og det med en ur-norsk ingrediens nemlig brunost. Vil tørre å påstå at brunosten, den er noe av det mest typisk norske vi har å by på,og i disse cakepopsene smaker det rett og slett fantastisk.Annbefaler deg på det sterkeste å prøve deg på denne oppskriften.
Med litt strøssel i nasjonalfargene rødt,hvitt og blått blir disse helt supre å servere til både liten og stor på 17mai.
Jeg brukte som base denne gangen kakesmuler av min *Blodappelsinkake med valmuefrø,om du ikke skulle ha den tilgjengelig i fryseren som meg,annbefaler jeg deg å bruke en syrlig kake som base.Om du vil prøve deg trenger du følgende ingredienser til 12 cakepops;

      180g blodappelsinkake*  /   180g de bizcocho de naraja sanguinea
       65g revet fløtemysost    /            65g queso de cabra dulce
         3 kardemommefrø       /           3 semillas de cardamomma
         50g philadelfiaost       /              50g de queso philadelfia
        180g hvit sjokolade     /             180g de chocolate blanco
               strøssel               /                         sprinkels
           cakepopspinner         /                 palillos de cakepops

Begynn med å smule kaken du skal bruke til små smuler ved hjelp av en gaffel. Ha kardemommefrøene i en morter og knus dem,bland så kardemommen inn i brødsmulene.
Riv brunosten din og mål opp philadelfiaosten. Det er en fordel om philadelfiaosten din holder romtemperatur,da er det lettere å få en fast deig. Rør så alt sammen i en bakebolle.
Bruk hendene dine til å klemme det hele sammen til en fast deig,rull deretter 12 like store kuler av deigen din.Smelt så den hvite sjokoladen din over vannbad eller i mikroovnen. Dypp hver cakepopspinne i hvit sjokolade og stikk den inn i cakepopsen din. Sett så cakepopsen i fryseren i 15 minutter.
Jeg brukte noen kjempefine papirsugrør, som jeg mener å ha kjøpt på Nille, istedet for cakepopspinner denne gangen.Nasjonaldagen til ære,men prosessen er den samme.Når sugrørene sitter fast i cakepopsen setter du dem tilbake i fryseren i 20 minutter.Deretter er det klart for å dyppe hele cakepopsen i hvit sjokolade.
La sjokoladen renne av cakepopsen slik at den blir jevnt fordelt.Siden cakepopsen er kald stivner sjokoladen raskt.Bruk deretter en tannpirker til å lage en rand med hvit sjokolade på cakepopsen og rull den så i strøsselet slik at du får ett fint mønster på cakepopsen din.
Litt klønete forklart med jeg tror du skjønner hva jeg mener om du ser på bildet av cakepopsen. Så er de klare til å nytes og som sagt disse er en smaksbombe i munnen ,helt fantastiske. De er dessuten lette å røre i sammen og kan fint stå i kjøleskapet ett par dager før de serveres.
En morsom ide til 17 mai syntes jeg og jeg vil driste meg til å si at de passer ypperlig til ett glass champagne om du skal kose deg med champagnefrokost på 17 mai. 
Håper du fikk lyst til å bake litt til 17 mai nå,husk at jeg har en egen kategori for 17 mai her på bloggen,der finner du flere gode ideer til 17 mai baking og mat. Titt gjerne innom igjen her på bloggen snart,det setter jeg pris på.
Hipp hipp hurra!

No hay comentarios:

Publicar un comentario