miércoles, 23 de noviembre de 2016

Havrekjeks

Nå som høsten eller straks vinteren er over oss for fullt er det alltid kjekt å ha noen gode havrekjeks på lur, til å kose seg med sammen med te eller kaffekoppen en dag det er litt guffent ute. Disse havrekjeksene har jeg bakt i åresvis og jeg tror oppskriften ble klippet ut av ett ukeblad for mange,mange år siden.

Disse er lettbakte,har en litt myk kjerne og holder seg fint i over en uke i en tett kakeboks.Ungene her i huset simpelthen elsker dem og jeg er raskt til å finne kakeboksen jeg også når disse har blitt bakt skal jeg ærlig innrømme. Om du vil prøve deg på disse havrekjeksene trenger du følgende ingredienser til ca.30 stk;

           100g smør               /        100g de mantequilla
          125g sukker              /           125g de azucar
            0,5dl melk               /             0,5dl de leche
            125g mel                /             125g de harina
           0,5ts kanel              /            0,5cdta de canela
        1/4ts malt nellik         /       1/4 cdta de clavo molido
         1,5ts hornsalt           /     1,5cdta de levadura quimica
        125g havregryn          /       125g de copos de avena

Begynn med å sette stekeovnen din på 180 grader. Ha deretter smør og sukker i bakebollen din og pisk det hvitt. Ha i kanel og malt nellik samt hornsaltet.
Pisk videre mens du har i melken din før du sikter inn melet. Til slutt har du i havregrynene og pisker til du får en myk men fast deig. Blir det veldig klissete har du i litt mere mel.
Trekk så en bakeplate med bakepapir. Bruk to spiseskjeer og form en slags kule ut av deigen din, sett dem med litt avstand på bakeplaten,husk at de siger litt ut under steking. Jeg fikk 20 stk på en stekeplate. Deretter stekes havrekjeksene i ca 10-12 minutter midt i ovnen til de begynner å få en litt gyllen farge i kanten.
La havrekjeksene avkjøles litt på stekebrettet da de er fortsatt myke når de kommer ut av ovnen. Avkjøl dem deretter videre på rist. Som sagt herlige på smak og den litt myke kjernen setter prikken over ien for meg.
Verdt litt tid på kjøkkenet og fine å ha å by på om du skulle får kaffebesøk en dag. Håper du fikk lyst til å bake litt nå og titt gjerne innom her på bloggen snart igjen,det setter jeg veldig pris på.
                                   Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario