lunes, 7 de marzo de 2016

Skoleavslutningskake 2

Nok en skoleavslutningskake fra datterens siste skoleavslutning i juni i fjor. Det blir den andre i rekken her på bloggen, den første skoleavslutningskaken finner du her på bloggen,om du har lyst til å ta en titt på den. Denne ble litt annerledes i utseendet, men selve innholdet i kaken var nesten det samme som på den forrige.
Dette er en stor kaken som rekker til ca 40 personer mer eller mindre, den blir veldig høy da jeg bruker to kakebunner til denne kaken,og dermed trenger man ikke så store biter av kaken. Om du vil prøve deg på en slik stor kake trenger du to sjokoladekaker i langpanne,oppskrift finner du her på bloggen,som basis til kaken din.
Denne gangen måtte jeg ty til en litt lettvint løsning da det gjalt kakefyllet, da tidsklemma innhentet meg,så jeg brukte to poser med ferdig jordebærmousse til fyll, samt ferdigkjøpt vaniljekrem,friske jordbær og litt nonstop inne i kaka.
Noen ganger strekker bare tiden ikke til og da er det veldig kjekt at det finnes ferdiglagede produkter å få kjøpt , selvom jeg vanligvis foretrekker å lage fyllet selv.Sjokoladekake nummer to ble så lagt på toppen som lokk på kaken før den ble smurt opp med smørkrem.
Deretter var det tid for å kjevle ut sukkerpastaen, du må nok beregne ca 500g hvit sukkerpasta til en så stor kake som dette. Man får trent noen armmuskler mens man kjevler ut disse kan du si. Det er også kjekt å ha ett ekstra par hender til hjelp når den utkjevlede sukkerpastaen skal legges på kaken ellers revner den lett.
Deretter var det klart for å dekorere kaken og jeg skal inrømme at denne gangen ble det mye prøving og feiling før jeg ble fornøyd.Jeg visste at jeg ville ha alle navnene på de i klassen på kaken og løsningen ble til slutt å lage en fargepenn for hver elev med navn på.Disse ble så festet rundt siden på kaken.
Navnene ble skrevet på med en penn med spiselig blekk. Deretter måtte jeg ta ett par runder i tenkeboksen før jeg bestemte meg for hva jeg skulle ha på toppen av kaken.Til slutt ble det vanlige skolesaker som de bruker hver eneste dag på skolen.
Det ble en saks, en linjal,ett visklær og en blyantspisser. Deretter ville jeg jo gjerne takke lærereren deres Cristina for to flotte år også og da lagde jeg en mini tavle som jeg skrev takk til henne på som en hilsen.
Da det var på plass syntes jeg kaken virket litt tom så jeg lagde en masse fargerike små blomster i sukkerpasta som ble festet rundt og oppå kaken. Jeg liker at disse kakene er litt fargerike , det passer liksom med klassetrinnet syntes jeg.
Læreren ble velig overrasket og glad for kaken,og den ble spist opp av alle elevene og foreldrene som var på avslutningen til tross for en temperatur på nesten 40 grader den dagen.Konklusjon,det smaker med kake uansett vær;)
Som sagt dette er en gigantisk kake som er ideell til skoleavslutninger,dugnader, barnehagetreff etc. Og siden dekorasjonen jo kan varieres i det uendelige er det vel ikke en annledning denne kaken ikke kan tilpasses til.Håper du fikk lyst til å bake litt nå og kikk gjerne innom bloggen igjen snart,det blir jeg glad for.
                                Ha en fin bakedag videre!


No hay comentarios:

Publicar un comentario