viernes, 11 de marzo de 2016

Fredagstapasen; Cecinaruller med sesamfrø

Fredag og som vanlig tid for tapas her inne på Bakemester Snipp og i dag byr jeg på en som kanskje inneholder en ingrediens som kan være vanskelig å få tak i hjemme i norge, men om du skal på ferie til spania så kan man jo alltids hamstre med litt i kofferten om man ønsker det.
Hovedingrediensen i denne tapasen er noe som heter cecina, det er i korte trekk saltet og røkt kjøtt som kommer fra låret på kua. Så om det ikke er cecina å oppdrive hjemme, så tenker jeg at det finnes kanskje en anne type røkt kjøtt man kan bruke. Ellers tenker jeg at spekeskinke også skulle fungere fint selvom det er litt annerledes,men det har den samme salte smaken. Om du ble fristet til å prøve trenger du følgende ingredienser til ca 8 tapas;

        1 squash            /               1 calabacin
      200g cecina         /             200g de cecina
    2-3dl sesamfrø      /     2-3dl de semillas de sesamo
        olivenolje           /              aceite de oliva
      coctailpinner         /                banderillas

Viser dere ett bilde av cecina under,slik at dere kan gjøre dere opp en ide om hvordan det ser ut. Om du har andre forslag på lignende som er å få kjøpt i norge blir jeg glad for tips.
Begynn med å vaske squashen din godt,deretter bruker du en ostehøvel som meg,eller ett mandolinjern og skjærer tynne remser av squashen din. Ha så godt med olivenolje i en skål,ha squashremsene dine i skålen, bland dem godt med olivenoljen og la de ligge slik i ca. 15 minutter.
I mellomtiden heller du rikelig med sesamfrø på en tallerken, og separerer cecinaskivene fra hverandre, prøv å beholde dem så hele som mulig. Deretter skulle alt være klart for å gjøre ferdig tapasen. Legg en squashremse flat, på toppen av den legger du en skive med cecina.
Rull deretter det hele sammen til en slags mini rullade. Sett en coctailpinne igjennom "rulladen" slik at den holder seg på plass. Rull deretter hele rulladen i sesamfrøene dine, de vil feste seg i olivenoljen og sitte der frem til servering,og det er det hele.
En veldig enkel tapas å forbedrede og det smaker nydelig kan jeg love, den salte smaken fra cecinaen som blander seg med den sprø og saftige squashen er en super kombinasjon.Passer veldig godt sammen med en kald øl. 
 Håper du fikk lyst på tapas nå,det begynner å bli en god del av dem her på bloggen nå. Følg meg gjerne på instagram også om du liker det du ser her inne, jeg heter Bakemester Snipp der også.
                                    Ha en trivlig helg!

No hay comentarios:

Publicar un comentario