lunes, 27 de julio de 2015

Bringebær kake

Sommertid er bærtid og noe av det beste jeg kan få servert er definitivt bringebær. Når de så blir kombinert med en litt seig og akkurat passe søt kake som her , ja da er jeg solgt. Ny favorittkake både hos meg og min bedre halvdel denne her.Du kan bruke både frosne og friske bringebær, men det beste av alt er selvsagt selvplukkede om det er å oppdrive der du bor. 
Denne kaken er dessuten utrolig lett å røre sammen, men det merker man absolutt ikke på smaken. Denne er helt nydelig, om du kun skal bake en kake i hele sommer lov meg at det blir denne. Om du vil prøve trenger du følgende ingredienser;

           150g smør             /           150g de mantequilla
           2dl sukker              /                2dl de azucar
          1 klype salt             /              un pincho de sal
     1ss vaniljesukker         /      1cda de azucar avanillado
              3 egg                  /                   3 huevos
             3dl mel                /                 3dl de harina
       300g bringebær         /           300g de frambuesas

Begynn med å sette ovnen din på 180 grader, deretter smører du og legger bakepapir i en 23 cm rund kakeform. Ha deretter smøret ditt i en litt stor kjele og la det smelte. La smøret avkjøles i 5 minutter før du har i egg ,salt, sukker og vaniljesukker i den samme kjelen.
Pisk det hele godt sammen for hånd, deretter har du i melet litt etter litt og pisker godt til du har en klumpefri røre.Pisk så inn ca 200g av bringebærene dine, vask dem godt først bare, de har en lei tendens til å inneholde små venner noen av disse bærene.
Ikke bekymre deg om bringebærene går i stykker eller revner når du rører dem inn, det har ingenting å si. Ha så røren over i den smurte formen din og bruk de resterende 100g med bringebær til å pynte på toppen av kaken.
Kaken stekes så midt i ovnen ,på 180grader, i 25-30 minutter. Den skal være litt seig i midten når den er ferdig, altså ikke helt tørr, men røren skal heller ikke være rennende. Ta så kaken ut og la den avkjøles i formen i ca 10 minutter før du har den over på rist og avkjøler videre. Denne kaken kan også nytes varm om du vil det.
Jeg liker min best lunken med litt vaniljeis ved siden av, det smaker himmelsk. Den blir litt som en blanding mellom pai og kake i konsistensen, som sagt må prøves. Dessuten er det minimalt med arbeid å lage denne, det er gjort på 10 minutter og kanskje det beste er at det blir kun en kjele å vaske opp.
Mulig jeg er litt inhabil når det gjelder denne kaka, men altså min nye favorittkake og prøvebaker du den skjønner du raskt hvorfor. Bare plusspoeng til denne, håper du fikk lyst til å prøve, og gjør du det vil jeg veldig gjerne vite hva du synes, enten her inne i kommentarfeltet eller på Instagram
                             Ha en fin sommerdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario