miércoles, 1 de abril de 2015

Sukkerfritt påskegodt: Mango og kokos kuler

Er det noe som hører påsken til så er det definitivt godteri og kos, problemet med det er jo som kjent at for mye godteri som regel resulterer i for små bukser etter påskeferien. Men disse mango og kokos kulene kan du spise så mange du vil av og med god samvittighet. 
Helt uten sukker og kun med naturlige ingredienser. Smaker fantastisk gjør de også, så det perfekte påskegodtet spør du meg. Om du vil prøve ett litt sunnere alternativ til påskegodt, trenger du følgende ingredienser til ca.20 kuler;

        100g cashew nøtter            /         100g de anacardos
          80g tørket mango             /         80g de mango seco
           2ss tørket kokos              /            2cda de coco
                  1 lime                    /                   1 lima
              1ts honning               /                1cdta de miel
      3 dråper vanilje essens       /     3 gotas de escencia de vanilla

Begynn med å legge cashew nøttene dine i vann i 2- 3 timer. Sørg for at du bruker usaltede nøtter og at de ikke har skall på seg. Legg også den tørkede mangoen din i bløt, men den trenger bare å ligge i 30-40 minutter. 
La deretter både nøttene og mangoen din renne godt av seg. Deretter kjører du nøttene dine i en food processor til du får en fin blanding. Det kan hende du må skrape ned litt fra kantene på bollen din , siden nøttene fortsatt er våte , klistrer de seg lett fast. Sørg for at alle nøttene blir til en fin masse.
Deretter har du i mangoen din og kjører videre til mangoen er godt blandet med nøttene dine.Ha så i 2 ss med kokos,1 ts honning og 3 dråper med vanilje essens. Finriv så skallet fra limen din og ha det i også. Kjør maskinen din til alt er godt blandet.
Er du en skikkelig søtmoms kan du ha i mere honning , men for meg er det akkurat passe med 1 ts. Ha så blandingen din over i en skål og sett den i kjøleskapet en time eller to,slik at smakene får satt seg og slik at det blir lettere å rulle kuler av deigen.
Ha så litt kokos i en skål og rull kuler av den nå kalde deigen din. Jeg fikk som sagt 20 kuler av denne deigen , synes de fikk passe størrelse da. Rull så kulene dine i kokos.Dette er en litt klissete jobb, men er deigen din ordentlig kald er det ikke noe problem.
 Jeg la mine i noen mini muffinsformer slik at de skulle bli litt lettere å oppbevare, ellers kan de lett klistre seg sammen. Disse bør oppbevares i kjøleskap , men ta dem ut en liten stund før du skal servere dem , da smakene kommer bedre frem når kulene ikke er helt kalde.
Disse holder seg fint i kjøleskapet 6-8 dager, selvom jeg tviler på at du vil ha noen igjen så lenge. Jeg ble selv positivt overrasket over hvor gode de var, og det beste er jo at disse kan spises med god samvittighet. Hverken sukker eller andre tilsetningsstoffer i nærheten.
 Om du skal bort i påsken er disse en ypperlig vertinnegave, en fin sløyfe og en cellofanpose og vips har du en original og supergod gave.
Håper dere fikk lyst til å prøve disse til påsken, jeg lover dere at dere ikke kommer til å bli skuffet. Om dere vil følge min påske så kan dere gjøre det på instagram, Bakemester Snipp heter jeg der også.
Og skulle du prøve disse,blir jeg kjempeglad for å høre hva du syntes,enten i kommentarfeltet her på bloggen eller på instagram. Ha en nydelig, fredfylt og super påske alle mann, og kikk gjerne innom bloggen for flere påskegodter. Jeg oppdaterer hele påsken.
                             Ha en fin påskedag videre!


No hay comentarios:

Publicar un comentario