sábado, 4 de abril de 2015

Påskekake

Kake trenger man også i påsken spør du meg , og denne årets påskekake har en harepus som hovedperson. Denne kaken kan fint fungere som bursdagskake i en barnebursdag også, om du ikke vil lage den bare til feiring av påsken.
 Om du vil prøve deg på denne trenger du en av mine vanlige sjokoladekakebunner,som du finner oppskriften på her på bloggen. Denne kakebunnen kan du fint bake i forveien og fryse ned, og den er høy nok til å bli delt i tre deler, noe som gir en høy og fin kake. Denne gangen ble kaken fylt med friske jordbær.
 I tillegg ,for å få en høy kake,ble denne også fylt med oreokrem. Oppskriften på oreokremen finner du her på bloggen. Denne har blitt en favoritt som kakefyll for meg i det siste. Den er enkel å lage og dessuten er det en krem som alle, både store og små liker.
Deretter ble kaken som vanlig smurt opp med smørkrem. Jeg har begynt å tilsette ett par dråper vaniljeekstrakt i smørkremen de siste gangene, og det gir en ekstra touch til smaken på kaken. Det er også viktig å være nøye med å fa ett jevnt lag av smørkrem på kaken slik at det ikke blir ujevheter når du legger på sukkerpasta lokket.
Sett deretter kaken en halvtimes tid i kjøleskapet før du legger på sukkerpasta lokket ditt, det gjør det letter å løfte på sukkerpastaen om den ikke skulle bli helt rett på første forsøk. Ta deg godt tid med sukkerpasta lokket, jobb deg nedover på sidene av kaken og bruk hendene til å slette ut lokket. 
Når sukkerpasta lokket er vel på , lager du en sirkel på toppen av kaken som du også dekker med ett tynt lag med smørkrem. Deretter trenger du en 7-8 oreokjeks. Del oreokjeksene i to og skrap av den hvite kremen. Legg kjeksene i en pose og knus dem til fint pulver, dette heller du så på toppen av kaken din og det blir jorden som kaninen din skal grave seg ned i.
Så er det bare å slippe fantasien løs og dekorer rundt kaken din, jeg brukte grønn sukkerpasta og lagde gress, og la til noen grønne blader og rosa sukkerpasta blomster. Enkelt men veldig effektivt.
På toppen kan man bare se kaninens stuss og bakbein som stikker opp av jorden , der han graver etter gulrøttene sine. Kaninens stuss er veldig enkel å lage. Begynn med å forme en stor kuler som skal være kroppen, deretter en mindre kule som blir halen og deretter to like stor kuler som du ruller ut til pølser og klemmer litt flate slik at de blir kaninens bein.
Deretter trenger du oransj sukkerpasta til å lage gulrøtter av. Jeg lot noen ligge løst på toppen slik at det så ut som kaninen allerede hadde gravd opp noen , og noen stakk jeg ned i oreojorden slik at det så ut som de fortsatt satt i jorda.
En litt morsom dekorasjon, som slett ikke er vanskelig å lage, og som sagt denne kaken fungerer også utmerket som kake i en barnebursdag,ikke bare som påskekake. 
Håper dere alle har en alle tiders påske, og koser dere som best dere kan. Jeg selv nyter av å være hjemme i gamlelandet og se venner og familie igjen, det er påsken på sitt beste for meg.
Om du vil følge min påske gjør du det på instagam, navnet er det samme der som her på bloggen, Bakemester Snipp. Kos dere alle sammen og takk for at du tittet innom i disse ferietider.
                                Ha en fin påskeaften videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario