lunes, 23 de febrero de 2015

Gitarkake

Da blir det litt kakeoppdatering her på bloggen igjen, denne gangen i form av en gitarkake som jeg ble spurt om å bake til en 20 åring. Jeg sa som vanlig ja uten å tenke meg om, i ettertid angret jeg litt på det, men alt ordnet seg til slutt og jeg ble veldig fornøyd med min første gitarkake. Den skulle etterligne en helt spesiell gitar som bursdagsbarnet ønsket seg, men jeg har helt glemt navnet , kanskje noen gitarkyndige der ute kan se hvilken det var?
Når man skal bake slike store kaker er det viktigste av alt å ha god tid og planlegge alt nøye. Å planlegge det er jeg god på, men god tid det får jeg visst aldri når det gjelder kakebakingen. Uansett om du vil prøve deg på denne gitarkaken trenger du 2 stk av min sjokoladekake i langpanne.
                                                        
Gjerne halvtinte da det gjør kakebunnene lettere å skjære ut mønster i. Tegn opp mønsteret av en gitar på bakepapir og legg den på kakebunnen din, skjær deretter ut etter mønsteret. Jeg tegnet gitaren for frihånd, med ett visklær og ett googlesøk på den spesielle gitaren bursdagsbarnet ønsket seg ,gikk det helt greit.
Deretter delte jeg sjokoladekakebunnen i to og fylte den med ett lag blåbærsyltetøy, oppskjært fersken , sjokoladeknapper a la non-stop og melkesjokoladefluff. Oppskriften på melkesjokoladefluff finner du her på bloggen. Du kan selvfølgelig fylle kaken med det du vil etter smak og behag.
Gitarhalsen fikk samme fyllet og ble bygd sammen av to lengder av den andre sjokoladekakebunnen min. Deretter ble begge delene trekt med min vanlige smørkrem. Oppskriften på den finner du her på bloggen, husk å lage dobbel porsjon, da dette er en stor kake.
Til slutt ble selve gitarkassen trekt med hvit sukkerpasta og gitarhalsen ble trekt med svart sukkerpasta. Å trekke selve gitarkassen med sukkerpasta var litt av en utfordring , masse kriker og kroker, men med tålmodighet og en skarp kniv ordnet det seg. 
Den kanskje største utfordringen med denne kaka var ett kakefat å ha den på. Her måtte jeg improvisere, vi snakker om en kake som var en halv meter lang, og løsningen ble å klippe opp en pappeske og ha sølvpapir på utsiden , slik at pappen kunne fungere som fat. Jeg måtte også ha gitaren i to deler , ellers ville transporten også blitt ett problem.
Om jeg noen gang skal lage en så stor kake igjen vil jeg nok heller satse på en finerplate dekt med sølvpapir , slik at kaken kan monteres hel med det samme. Noen erfaringer rikere blir man for hver kake man lager. Etter dette var det bare å prøve å lage de samme knapper,skruer etc som det var på gitaren på orginalbildet.
Det var forhåndsvis mange detaljer, men de fleste av dem var lette å lage. Jeg malte også en del av detaljene med spiselig sølvfarge slik at gitaren skulle se ektere ut. Litt kronglete var det til tider, men alt i alt ikke den vanskligste kake å lage når det kommer til dekoreringen.
Det eneste jeg ikke klarte å komme opp med en spiselig løsning på var strengene, de fikk utebli, men uansett så pleier de jo å være gjennomsiktige og nærmest usynlige på ordentlige gitarer , så det var egentlig ikke noe savn på kaken heller.
Vel som sagt jeg ble veldig fornøyd med sluttresultatet, og jeg har også fått rapporter om at bursdagsbarnet ble kjempefornøyd med kaken sin så da sier jeg meg fornøyd. 
Dette var ett veldig morsomt prosjekt og litt annerledes enn å lage blomster og figurer til kakedekorasjon. Kjempeartig og det er jo alltid hyggelig når de som har bedt om kaken blir fornøyde også. Håper du fikk lyst til å bake litt nå ,følg meg gjerne på instagram for daglig inspirasjon også. 
                                      Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario