viernes, 27 de febrero de 2015

Fredagstapasen; Salte cheddarkjeks

Fredag igjen og da blir det som vanlig tapas her på bloggen, denne gangen i form av en kjempegod kjeks som er proppfull av cheddar. Farlig gode og vanedannende , men det er det nesten verdt spør du meg. Jeg liker alltid å ha litt kjeks eller kuvertbrød på ett tapasbord. 
  Og spanjolene selv spiser jo aldri ett måltid uten brød som tilbehør, så jeg synes derfor disse cheddarkjeksene passer ypperlig som tapas. Om du ble fristet til å prøve trenger du følgende til ca 55 kjeks;

          250g mel               /              250g de harina
         170g smør             /          170g de mantequilla
            2ts salt                 /              2 cdta de sal
          litt pepper               /         un poco de pimienta
       175g cheddar           /        175g de queso cheddar
      soltørket tomat          /                 tomate seco
       frisk koriander           /                    cilantro

Det første du gjør er å grovrive osten din. Bruk gjerne den tykke enden på rivjernet ditt. Bruk helst nyrevet ost , og ikke de ferdigrevene posene som man får kjøpt, grunnen til de er at når osten er nyrevet inneholder den mye mere fuktighet enn når den har vært revet en stund.
Deretter blander du sammen de tørre ingrediensene dine i en bolle.Bruk så mye pepper som du selv synes, jeg bruker ikke så altfor mye da minstemann i huset også spiser disse, jeg har i ca en halv teskje. Ha deretter smøret i den samme bollen, det er viktig at smøret er romtemperert, og pisk det hele sammen på lav styrke. 
Når smørklumpene dine er helt borte har du i den revne osten og lar maskinen din gå i ett minutt eller to til du får en fast deig. Når du har en fast deigklump, pakker du den inn i plastfolie og legger den i kjøleskapet i 30 - 40 minutter.
Sett så ovnen din på 180 grader og ta ut deigen din i deler. Dette er en veldig seig deig så du må kjevle den ut mellom to lag med bakepapir. Den blir også veldig fort myk og klistrer seg fast , så ta bare ut deler av deigen fra kjøleskapet om gangen , og la resten ligge igjen i kjøleskapet mens du kjevler. Når deigen er ca 5 mm tykk kan du trykke ut kjeksen din, jeg brukte en firkantet form denne gangen.
Legg så kjeksene på en bakepapirkledt stekeplate ved hjelp av en stekespade. De kan ligge ganske så tett på bakeplaten da de ikke hever eller siger ut noe særlig under steking. Før du setter dem i ovnen strør du på till soltørket tomat , som du på forhånd kutter opp i små biter og, eller du kan pynte dem med friske koriander blad. 
 Kjeksene stekes så midt i ovnen i 10-12 minutter. Steketiden kommer litt ann på størrelsen på kjeksen din. Jeg liker å lage mine ganske så små ,så det holder med ti minutter i ovnen på mine. Kjeksene er ferdige når de får en gyllen farge. La de avkjøles litt på stekeplaten før du flytter de over på rist og lar de avkjøles helt der.
Jeg får rundt 55 kjeks av deigen med den utstikkeren jeg bruker, men det vil jo alltid variere litt på størrelsen på utstikkeren din. Som sagt kjempegode er disse, deilig sprø og med sterk ostesmak. Ett glass rødvin til disse er nesten påkrevd. Kjeksene holder seg fint i litt over en uke i en tett boks, men det pleier ikke å være noe problem, de forsvinner som oftest før det. Håper du fikk lyst til å prøve.
                                    Ha en fin fredag videre!



No hay comentarios:

Publicar un comentario