domingo, 8 de diciembre de 2013

Peppernøtter

Peppernøtter hører julen til og med denne oppskriften blir det garantert suksess. Bør kanskje advare om at disse er sterkt avhengighetsskapende,vanskelig å spise bare en,eller umulig å spise bare en vil jeg påstå.
 Dette er en stor oppskrift som gir ca 120 peppernøtter, men den kan med fordel dobles,disse små lekkerbitene har en tendens til å forsvinne fortere en du tror. Om du vil prøve trenger du til ca 120 peppernøtter;

        250g smør          /            250g de mantequilla
       250g sukker        /                250g  de azucar
           1dl fløte            /                    1 dl nata
    2ts malt ingefær     /      2 cucharaditas jenjibre molido
         1ts kanel            /         1 cucharadita de canela
        1ts pepper          /    1 cucharadita de pimienta negra
  1ts kardemomme    /       1 cuharadita de cardamomma
   0,5ts bakepulver     /    0,5 cucharadita de levadura royale
         1ts natron          /       1 cucharadita de bicarbonato
       ca.500g mel       /                 ca 500g de harina

Begynn med å røre sukker og smør hvitt,pass på at smøret ditt er romtemperert ellers blandes det ikke godt nok.
Bland så sammen mel og alle de forskjellige krydderene i en bolle. Ha fløten i smørblandingen og bland godt før du har i melblandingen litt etter litt.Det kan være at du trenger litt ekstra mel om deigen blir for løs, se det ann underveis. Nå trenger deigen å stå kaldt og hvile en stund i kjøleskapet. Min stod i 1 time , men rundt 40 minutter skulle holde kan jeg tenke meg.
Del så deigen opp og rull fingertykke pølser av deigen, deretter kutter du opp pølsene i mindre biter, som du igjen ruller til kuler. Størrelsen på kulene dine er en smakssak, jeg liker mine peppernøtter en munnfull store , men om du vil ha dem større er det opp til deg. 
Legg så kulene på ett bakepapirkledt stekebrett, jeg fikk 20 på hvert stekebrett. Peppernøttene heves ikke så mye under steking så de kan ligge ganske så tett på stekebrettet. 
Peppernøttene stekes så på 190 grader , midt i ovnen i 10-12 minutter,følg med underveis,peppernøttene er ferdige når de er lett gyllne i kantene. Avkjøles så på rist før de oppbevares i tett boks.
Som sagt er dette en stor oppskrift , men om du dobler den sparer du deg selv for mere jobb, disse forsvinner nemlig i rakettfart ,det kan jeg garantere.
Ungene her i huset elsker disse , og kakeboksen med peppernøttene har nå måttet bytte plass slik at den er utenfor rekkevidde . Håper du fikk lyst til å prøve. Følg gjerne mine juleforberedelser og julebaking på instagram også,heter Bakemester Snipp der.
                               Ha en fin førjulsdag videre!

4 comentarios:

  1. Mmmmmm.....
    Tredje året jeg lager peppernøtter etter oppskriften.
    ¡ Muy bien, senora! Gracias y Feliz Navidad.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Sååååå morsomt å høre Gunnar.Tusen takk for at du titter innom bloggen min. Feliz año nuevo
      Saludos Helene

      Eliminar
  2. Dobbel porsjon peppernøtter i boks. Krysser fingrene for at de varer til jul. Fjerde året nå! God jul🎅🎅!!

    ResponderEliminar
  3. Ja, det nærmer seg jul og Helenes peppernøtter igjen. Satser på dobbel porsjon igjen. ¡Feliz Navidad! God jul!!

    ResponderEliminar