jueves, 2 de febrero de 2012

Valentin brød

Da viser kalenderen alt februar og snart er det Valentines Day, ja ja jeg vet det er ikke en norsk tradisjon og den er sterkt komersialisert osv, osv., men jeg synes nå det er gøy lell jeg. Synes det er gøy å stelle litt ekstra med mannen denne dagen og husk at det går fint å overraske venner på Valentines også. Har eksprimentert med litt brød til årets Valentines frokost,litt romantikk må man jo ha i hverdagen og jeg er nok håpløst romantisk, det skal være mye hjerter og blomster på Valentines spør du meg.
 Brødene ble riktig så gode og dekorative de , så om du vil prøve trenger du følgende;

                     50g gjær                /    50g de levadura fresca
                   100g smør               /     100g de mantequilla
                     5dl melk                /              5dl de leche
                      1ts salt                 /       1 chucaradita de sal
                   1-1,4l mel               /            1-1,4l de harina
              1ts spisskummin          /    1 chucaradita de comino
               1egg til pensling          /                   1 huevo

Sett ovnen din på 200grader. Begynn med å smelte smøret ditt, bland det deretter med melken og varm blandingen opp til den er ca. 37 grader. Smuldre så gjæren din i bakebollen og bland den med saltet. Hell så melkeblandingen over gjæren og rør til gjæren er oppløst. Ha i en teskje med spisskummin ,dette gir litt smak til brødet og setter en liten spiss på det.
Sett eltekroken på maskinen din(eller bruk hendene) og elt inn melet litt etter litt. Melmengden i oppskriften er ca. ,ha i nok til at du får en fast deig som slipper kanten på bakebollen , jeg trengte 12 dl denne gangen. Dekk til bakebollen med ett lokk, ett kjøkkenhåndkle eller plast og la den heve til dobbelt størrelse, det tar ca. 40 minutter.
Ha så deigen ut på ett melet bakebord og elt den smidig, så er det bare å slippe fantasien løs. Jeg brukte mine hjertekakeformer og lekte meg litt. Jeg trykte også ut noen mindre hjerter som jeg hadde på toppen av brødene. Men denne deigen kan du forme til nesten hva som helst og det er ikke nødvendig å steke den i former, jeg brukte mine siden hjerter jo hører Valentines til.Pisk egget og pensle brødene dine. 
 Stek så brødene på nederste rille i ovnen ved 200 grader i ca. 45 minutter. Som alltid følg med på steketiden for ingen ovn er lik. Om de små dekorasjonene på toppen får en gyllen farge før resten av brødet dekk dem til med aluminiumsfolie slik at hele brødet får en jevn gyllen farge.Når de er ferdig stekte skal du høre en hul lyd når du banker på dem. Ta de ut av formene om du bruker former, og avkjøl dem på rist. Var obs på at brødene hever seg en del under
selve stekingen så om du bruker former trenger de ikke være mer en fylt opp til midten av formene. Disse brødene er best nystekte, men de kan også fryses. Pakk dem da godt inn i frysefolie istedetfor fryseposer, og varm dem litt i ovnen før de skal spises når du tiner dem opp. Så er det bare og gjøre klar din kjæres frokost til Valentines, mitt forslag er med omelett,det smaker fortreffelig sammen med dette brødet.
Dette gir garantert en fornøyd mann og husk du kan godt bake det i dag også,det trenger ikke være Valentines for å overraske den du har kjær.
                                     Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario