sábado, 4 de febrero de 2012

Gummihjerter

Jeg elsker smågodt og da spesiellt gummigodteri, mammas lille gull jente følger i morens fotspor og kan spise uante mengder om hun får lov. Nå er det jo engang sånn at det er litt vel mange e-stoffer i disse sakene, så da jeg så ett matprogram på tv her i Spania som kom med forslag på hvordan man kan lage disse godsakene selv var datterens Valentingave i boks.
Disse ble til i nattens mulm og mørke for ikke å bli tatt på fersk gjerning av 4 snart 5 åringen , og er nå gjemt høyt i ett kjøkkenskap i påvente av Valentinedagen. Om du vil prøve trenger du;

          1 pakke gele          /  1 paquete de gelatina
               1dl vann             /           1dl de aqua
       3,5 gelatinplater     /     3,5 hojas de gelatina
               sukker             /                 azucar

Du kan bruke hvilken som helst smak på geleen du bruker , her er det smak og behag som gjelder , jeg brukte jordebærsmak denne gangen både fordi det er en favorittsmak og for å få den røde fargen til Valentine. Begynn med å legge gelatinplatene i kaldt vann i ca. 5 minutter.Kle en liten form med bakepapir, jeg brukte en som målte 20x23cm og synes det ga en grei tykkelse på gummihjertene.  Ha 1dl. vann i en tykkbundet kjele og kok det opp. Ta kjelen av platen. Ha gelepulveret i det kokende vannet og rør godt til det er oppløst.
Klem vannet ut av gelatinplatene og ha dem i geleblandingen , rør godt til de er oppløst. Hell så blandingen i formen din og la den stå kjølig i ca.1 time eller den tiden den trenger for å stivne helt.
 Når det hele har stivnet trekker du bakepapiret forsiktig av og legger geleearket ditt på en fjøl, så er det bare å trykke ut de formene du vil ha. Jeg brukte små hjerteformer med tanke på annledningen. Deretter vender du figurene dine i sukker og vips ferdig gummihjerter til å nytes.
La så figurene ligge i ca.20 minutter på ett bakepapir slik at sukkeret får litt tid til å feste seg før du legger dem vekk eller spiser dem opp. Måtte jo prøvesmake, og det smakte fortreffelig om du som meg liker gummigodter. Oppbevares i en tett boks . Jeg har brukt spanske geleepakker når jeg lagde disse , så prøv deg litt frem med norske geleepakker, men tror det skal gå bra, de ser nogenlunde like store ut for meg.
Jeg fikk 25 små hjerter ut av denne oppskriften , men hvor mange det blir avhenger av størrelsen på utstikkerene du bruker. Veldig lettvint var det hele og det blir ikke siste gangen her i huset, nå skal det eksprimenteres med smaker og former.
                                        Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario