lunes, 6 de junio de 2011

Hjemmelaget sjokoladepålegg

Har lenge hatt lyst til å prøve å lage sjokoladepålegg, ikke det at jeg spiser det så ofte , prøver å holde meg unna så godt det går med tanke på at bikinisesongen er her, men fordi jeg for en stund tilbake leste en artikkel om bruk av palmefett i sjokoladepålegg.

Vet at det fortæres mye sjokoladepålegg rundt mange kjøkkenbord og det er jo gjerne de minste i familien som er storforbrukere, og da synes jeg det er skremmende å tenke på at det brukes ymse og kanskje på lang sikt farlige ingrediendser i produksjonen. Leser du på innholdsfortegnelsen på disse er det mye e- stoffer og andre ulumskheter, derfor er det like greit å prøve selv.Fant en oppskrift hos http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/ som jeg forandret litt.  Om du vil prøve trenger du;

     75g hasselnøtter            /     75g de avellanas
          75g dadler                /         75g de datiles
          1,5dl fløte                  /          1,5dl de nata
          75g smør                  /        75g de mantequilla
  75g mørk sjokolade       /     75g de chocolate negro

Begynn med å fjerne steinene i dadlene dine, de skal veie 75g uten steiner. Deretter har du dem i en kjele og dekker dem såvidt med vann, la de koke opp og koke seg møre, det tok ca. 10 minutter med mine.
Mens dadlene koker rister du hasselnøttene dine i en stekepanne, det er litt individuellt hvor lang tid det tar, men du lukter når de er ferdige. Det lukter deilig av ristede nøtter.
Hell vannet av dadlene og la både nøtter og dadler avkjøles. I mellomtiden smelter du smør og sjokolade på svak varme.Når det er avkjølt har du nøttene og dalene i en food processor og kjører det til du får en glatt masse.






 Deretter tilsetter du fløten og kjører videre til du får en fin masse.
Tilslutt har du i smør og sjokoladeblandingen og kjører food processoren til det hele er godt blandet. Voila - ditt helt egne sjokoladepålegg, garantert fritt for allslags rare tilsetningsstoffer. Monica som gjorde meg oppmerksom på artikkelen om farlige tilsetningsstoffer har en datter som er allergisk mot nøtter. Dette løser du ved å erstatte hasselnøttene med 75g tørkede aprikoser, eller 75g svisker, eller en blanding av de to . Aprikosene eller sviskene kokes myke sammen med dadlene og ellers følger du oppskriften som vanlig.
Ha sjokoladepålegget på glass og oppbevar det i kjøleskapet. Smaker nydelig og kan nytes med litt bedre samvittighet , det er nok like mange kalorier men ihvertfall er det 100% naturlig. Fikk også godkjent av testpanelet her i huset, 3 snart 4 åringen og pappa spiste uten ett knyst opp brødskivene. Jeg selv må nok innse at det ikke var lurt å prøve ut denne oppskriften i begynnelsen av bikinisesongen, men pytt pytt jeg spiste 3 skiver fordi jeg fortjener det.

                                         Ha en fin mat dag!

1 comentario:

  1. Fantastisk, Helene!
    Jeg må prøve både med og uten nøtter, faren til Lilja sier at hun spiser nutella hos ham uten å få noen reaksjon, så alt håp er ikke ute ;)
    Tusen takk - du er skikkelig, skikkelig god!

    ResponderEliminar