lunes, 24 de septiembre de 2018

Solbærdrømmer

Når jeg er ute å reiser er jeg kanskje ikke som alle andre turister ,jeg elsker nemlig å titte i matbutikker og finne nye og spennende ingredienser å ta med meg hjem til diverse prosjekter her inne på bloggen .Sist jeg var ute å reiste kjøpte jeg med meg solbærmel ifra Tallin og det var det klart for å prøvebake med nå. Det resulterte i noen kjempegode solbærdrømmer,som ble spist opp på en to tre her i huset.
Disse kjeksene smelter på tungen og nå vet jeg ikke hvor lett det er å få tak i solbærmel i hjemlandet ,*men skal jeg være ærlig tror jeg det bare er malte tørkede solbær og det kan man jo ordne selv om det skulle stå til.Om du vil prøve deg på ca 40 solbærdrømmer trenger du følgende ingredienser:

             100g smør             /             100g de mantequilla
              3dl sukker             /                   3dl de azucar
         2ts vaniljesukker        /        2cdtas de azucar avanillado
          1dl solsikkeolje         /              1dl aceite de girasol
         1ts hjortetakksalt       /            1cdta de hjortetakksalt
                4dl mel               /                    4dl de harina
          3ss solbærmel*        /               3cdta de solbærmel*

Begynn med å piske sammen smør og sukker til det blir hvitt. Ha i vaniljesukker.mel og hjortetakksalt samtidig som du pisker inn solsikkeoljen litt etter litt.
Til slutt har du i de 3 ss med solbærmel,pisk videre og bruk gjerne hendene til å kna sammen til en fast deig. Jeg legger ved ett bilde på solbærmelet slik at du vet hva du er på utkikk etter.
Når deigen din har blitt passe fast,se ann melmengden det kan hende du trenger litt mer ,ruller du den sammen til to lengder.Deigen er litt klissete men den skal ikke sette seg fast på hendene.Del deretter hver lengde i 20 biter som du ruller til en kule.
Legg kulene på ett bakepapirkledt stekebrett med litt avstand i mellom den,og trykk dem litt ned med håndflaten,før du steker dem på 150 grader ,midt i ovnen i ca 20 minutter.
De er fortsatt litt myke når de er ferdig stekte,men la de avkjøles litt på stekebrettet før du flytter dem over på rist.De får ett blåskjær i seg og smaker nydelig av solbær,virkelig verdt å prøve seg på disse godbitene.
Håper du titter innom her eller på instagram kontoen min igjen snart og legger du igjen noen ord på veien blir jeg ekstra glad.Håper du fikk lyst til å bake nå.
Ha en fin bakedag!


No hay comentarios:

Publicar un comentario