viernes, 16 de marzo de 2018

Tapas; Chorizo i hvitvin

Fredag og jeg byr som vanlig på tapas på bloggen. I dag byr jeg på nok en superenkel tapas slik at det er fort gjort og du kan innta sofaen så raskt som mulig etter en lang uke. Jeg har sett at det er lett å få tak i chorizo hjemme i gamlelandet nå og er det en pølse som spanjolene bruker til alt så er det nettopp denne. I dag får du den i tapas varianten her på boggen,og snart dukker det opp flere oppskrifter med chorizo, så følg med.
Hvor mange chorizo pølser du kjøper kommer ann på hvor mange du skal ha tapas til. Jeg lagde til to personer, så det holdt med en chorizo,det gir en 7-8 biter så kalkuler utifra dette. Om du vil prøve deg på chorizo i hvitvin trenger du følgende ingredienser;

         1 fersk chorizo       /    1 chorizo fresco
            2 dl hvitvin*         /  2dl de vino blanco*
           1 laubærblad       /     1 hoja de laurel
              olivenolje          /      aceite de oliva

*Når det gjelder hvitvinen jeg bruker så har jeg ingen favoritt,jeg tar det jeg har i hus, det trengs kun 2 dl så ta vare på om det skulle være en skvett igjen på vinflaska.
Begynn med å varme litt olivenolje opp i en stekepanne og med å dele chorizoen din opp i 1-2 cm tykke biter. Ha deretter chorizoen i den varme oljen og la det hele stekes i ett par minutter mens du vender på chorizoen.
Når chorizoen har frigjort litt fett i stekepannen har du oppi hvitvin og laubærblad og lar det hele koke opp. La det småkoke i ca 20 minutter til hvitvinen har blitt noe resusert og chorizoen er gjennomkokt.
Så er det klart til servering,dette er en tapas som smaker best varm syntes jeg ,og da dette er kraftfull kost er det deilig med en kald øl ved siden av. Litt fersk loff å dyppe i hvitvinssausen er også ett must.
Håper du tar med en chorizo i handlekurven neste gang du er i butikken og lar deg inspireres til å prøve deg på denne tapasen. Om ikke denne falt i smak finner du over 130 tapasoppkrifter her på bloggen,du finner garantert noe som frister.
Ha en super fredag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario