lunes, 11 de abril de 2016

Alice in Wonderland kake

Nok en kake her inne i dag,denne gangen en stor Alice i Eventyrlandet kake som ble bakt etter et ønske i fjor sommer en gang. Denne var til en overraskelse fest og ryktene skal ha det til at bursdagsbarnet ble veldig glad for kaken. Jeg ble selv også fornøyd med denne,muligens fordi jeg for en gangs skyld hadde god tid, sommerferie når man baker slike store kaker er ideelt.
Denne kaken ble jeg som sagt bedt spesifikt om å bake så jeg måtte faktisk se Alice i Eventyrland om igjen for å få noen ideer,det var noen år siden sist jeg så den kan man si. Til slutt falt valget på å bruke katten Cheshire som modell,samt den karakterisitske tekoppen ifra filmen. Jeg begynte med å modellere tekoppen som jeg skulle ha på toppen av kaken.
Jeg brukte en vanlig tekopp og fylte den med sukkerpasta som jeg hadde kjevlet ut,jeg gjorde det samme med teskålen.Hanken på koppen modelerte jeg på frihånd. Deretter fikk alt stå å tørke på kjøkkenbenken ett par dager,før jeg limte sammen koppen ved hjelp av vann. Jeg dekorerte den så med noen små blomster i sukkerpasta og malte kantene med spiselig sølvfarge.
Da tekoppen vel var ferdig ble den litt kjedelig som tom,og ekte te var jo ikke noe alternativ så da fylte jeg like godt tekoppen halvfull med kakepynt,det gav en morsom finish syntes jeg.Selve kaken bestod av to forskjellige kakebunner, den største bunnen som dannet bunnen på kaken finner du oppskriften på her på bloggen.Dette er en stødig kakebunn som fint holder en mindre kake oppe.
Begge kakene ble fylt med oreokrem,som du finner oppskriften og fremgangsmåten på her.Oreokremen fikk selskap av fersken og ananas,det er en kombo som er nærmest uslåelig spår du meg. Bare husk å lage dobbelt porsjon av alt når du lager en så stor kake. Den minste kakebunnen jeg brukte var min vanlige sjokoladekakebunn på 20 cm som du finner her på bloggen. 
Deretter ble selvfølgelig begge kakene smurt opp med min vanlige smørkrem før det var klart for å dekke dem begge med sukkerpasta. Den største ble trukket med hvit sukkerpasta før jeg trykte ut ruter i svart sukkerpasta som symbol på ruter kortene som danser rundt i filmen. Vær obs på at når det gjelder svart sukkerpasta på hvit smitter fargen veldig lett så det gjelder å være presis når man fester den.Deretter dekorerte jeg med noen spiselige sølvperler og den nederste kaken var ferdig.
Den minste kaken ble dekt med rosa sukkerpasta før jeg begynte med å tegne opp katten Cheshire på matpapir. Jeg tegnet litt for frihånd og litt etter en teining på nettet. Deretter lagde jeg Cheshires ansikt flatt på benken før jeg lot det tørke ett par timer.I mellomtiden monterte jeg kaken. Jeg stikker alltid en 6-7 sugerør ned i midten av den nederste kaken,deretter klipper jeg sugrørene av i samme høyde som kaken.
Dette gjør at kaken som kommer på toppen får ekstra støtte og den nederste kaken ikke synker sammen under vekten. Deretter smører jeg ett lag med smørkrem i midten på den nederste bunnen slik at den øverste ikke skal flytte på seg når den er på plass.
Deretter er det bare å sikte seg inn og forsiktig slippe den øverste kaken ned på plass. Snu litt rundt på den det er alltid en posisjon som er den "riktige". Sett så kaken kaldt en stund slik at smørkremen stivner og kaken "limer" seg godt fast.Deretter er det bare å fortsette med dekoreringen.
Det neste jeg gjorde var å feste ansiktet til Chesire på den øverste kaken,jeg "limte" det fast med smørkrem.Pass på at det har tørket lenge nok slik at det ikke er mykt og synker sammen når du får det på plass.
Deretter ble de lilla båndene festet rundt på den øverste kaken. Så lagde jeg klørne og labbene til Chesire. Deretter trykte jeg ut små blomster i sukkerpasta som jeg festet i kanten mellom de to kakene,det blir alltid litt mellomrom mellom kakene så det er kjekt å kunne fylle det ut med litt av dekorasjonen.
Jeg ville også gjøre kaken litt lysere i fargen og noen gule sommerfugler runt den øverste kaken ble løsningen på det. Deretter gjenstod det bare å sette tekoppen på toppen, også den fikk litt smørkrem i bunnen slik at den holdt seg fast på toppen.
Så var kaken klar,som sagt ble jeg veldig fornøyd med denne kaken å ha god tid er alfa og omega når man skal dekorere kaker,selvom jeg skal innrømme at jeg noen ganger jobber best under press altså;) Jeg fikk også rapporter om at bursdagsbarnet ble veldig overrasket og fornøyd.
En gøyal kake å lage og så fikk jeg en perfekt unnskyldning for å se Alice i Eventyrlandet igjen noe som også småtrolla i huset satt pris på.Håper du kan få inspirasjon til å bake selv.Titt gjerne innom meg på Insatgram også,navnet er det samme der som her på bloggen
Titt gjerne innom her snart igjen jeg kan love deg både flere kaker og andre gøyale oppskrifter,og hver fredag er det tapastid her på bloggen om det er noe som kunne falle i smak.
Ha en fin dag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario