miércoles, 23 de octubre de 2013

Halloween heksekake

Vi var mange som var med på Halloween festen her i huset i fjor, så en diger kake var på sin plass. Datteren i huset bestemte at den skulle ha hekser på seg, det ble bare en halv heks, men jeg synes likevel denne kaken var veldig morsom. Det gjorde resten av selskapet også om jeg skal dømme etter gledeshylene da kaken kom på bordet.Dette blir også mitt bidrag til bloggen Søta Saker Månedens søtsak hvor temaet for oktober er kalas,så da passer jo denne kaken ypperlig. 
 Denne kaken var jeg 100% fornøyd med, noe som ikke hender for ofte ,men for en gangs skyld hadde jeg god tid ,så da ble det mange detaljer på kaka. Det var ordentlig gøy å lage denne. Om du vil prøve trenger du følgende; 

     2 sjokoladekakebunner   /      2 bizchocos de cocholate
                2 bananer              /                  2 platanos
          150g bringebær         /          150g de frambuesas
             sjokoladefluff            /           crema de chocolate
                smørkrem              /         crema de mantequilla
               sukkerpasta            /             pasta de azucar
              konditorfarger          /                  colorantes

Begynn med å lage sjokoladefluff, hvordan det gjøres finner du beskrivelse på og oppskriften på her. Så er det klart får å bake sjokoladebunnene dine, oppskriften og hvordan du gjør det finner du her på bloggen. Disse bunnene blir saftige og fine og man kan dele dem i 2 eller 3 deler jeg delte hver bunn i 2 denne gangen slik at jeg fikk 3 lag med fyll, det vil si 4 bunner totalt.
Det er viktig at bunnene er helt kalde før du fyller dem med sjokoladefluff, ellers vil sjokoladefluffen din smelte. Jeg brukte i tillegg oppskjært banan og ferske bringebær i kaken denne gangen,da det er en kombinasjon som nesten alle barn liker ,og det var flest barn på Halloweenfesten. Jeg snek inn litt krokan også, men bare i ett av de tre lagene med fyll.
Så gjelder det å ha en stø hånd når kaken skal stables, denne blir ganske så høy ,men allikevel pleier jeg ikke å bruke støttepinner inni når jeg har 4 lag ,og det har gått bra hver gang hittils.
Sett kaken din kaldt mens du lager smørkremen, da jeg ikke skulle trekke denne kaken med sukkerpasta, lagde jeg dobbelt porsjon av denne smørkremen, og jeg farget den selvfølgelig oransj i beste Halloween stil. Jeg smurte ett ganske så tykt lag med smørkrem rundt hele kaken, før jeg brukte en gaffel til å lage mønster i smørkremen med. Rundt bunnen på kaken og toppen sprøytet jeg ut smørkrem med en stjernetipp.
Deretter var det bare å finne frem sukkerpastaen og begynne å farge den. Jeg begynte med å kjevle ut svart sukkerpasta som jeg så limte rett på smørkremen på kaka ,slik at den formet kappen,armene og kroppen til heksa.
Deretter brukte jeg rød og gul sukkerpasta til å lage bein og hender med. Det kjekke med å pynte slike kaker er at selve figurene limes rett på kaken da smørkremen fungerer som lim. Heksas hår lagde jeg ved hjelp av en hvitløkspresse og til slutt kom hatten på plass, den måtte få tørke ett par timer før den ble satt på plass slik at ikke tuppen bøyde seg for mye.
Heksas kost ble til ved hjelp av Mikado kjeks og svart sukkerpasta, jeg bare rullet litt kjevlet sukkerpasta rundt den ene enden og klippet opp med en saks, så stakk jeg den inn i kaka.
Toppen av kaka fikk først en del miniblomster i svart,det passer seg liksom ikke helt med lyserosa på en Halloweenkake. Deretter lagde jeg en miniheksegryte av sukkerpasta,plasserte ett par øyne og bein oppi slik at det skulle bli mest mulig ekkelt.
Som vedkubber brukte jeg noen runde småkjeks jeg hadde liggende, og jeg bandt sammen tre mikadoskjeks som skulle forestille stativet som heksegryta hang i. Stativet var litt vanskelig å få til å stå, men det gikk med litt tålmodighet og noen knekte Mikadokjeks.
Det så ganske så ekkelt ut til slutt, som dere ser på bildet knakk en av kejksene , men stativet holdt seg oppe allikevel ,så jeg lot det bare være. Var redd jeg skulle ødelegge hele om jeg byttet en kjeks.
Vel ,det var det hele håper du ble inspirert til å lage Halloween kake selv også. Som sagt så var jeg veldig fornøyd med denne kaken, hadde god tid og gang på gang slår det meg at det er en av de viktigste tingene når det kommer til kakedekorering.
Var også en hit blandt den yngre garde, veldig stas å spise heksekake kan du skjønne. Var ikke en smule igjen etter festen så tar det som ett godt skussmål.
Husk å følge meg på Instagram for mer Halloween inspirasjon,heter Bakemester Snipp der også,blir veldig glad for å se deg der.
                             Ha en skremmende dag videre!

4 comentarios:

  1. Stilig kake! :)
    Mye mer kreativt å forme figurer med hendene i stedet for å lage en kreasjon med utstikkere.
    Har du sett min speiderkake? Der er byggverk av salte pinner... Søk på speiderkake hos meg, så finner du den.
    Ha en flott kveld videre!

    ResponderEliminar
  2. Kjempestilig!

    Tror jeg må invitere til haloweenfest med alle de kule ideene dine ;-)

    -meldte meg som følger så jeg ikke glår glipp av resten ;-)

    ResponderEliminar