viernes, 3 de mayo de 2013

Kiwisyltetøy

Jeg er den eneste i familien som spiser kiwi, og i forrige uke var det tilbud på kiwi hos min lokale grønnsakshandler. Kjøp en kilo kiwi så får du en kilo ekstra gratis, jeg slo til, men så viste det seg at to kilo kiwi er veldig mye kiwi. Derav ble det en del overmodne kiwi liggende på fruktfatet denne uken. So what to do, jeg hater å kaste mat så bestemte meg for å kjøre igang prosjekt kiwisyltetøy og det angrer jeg ikke på.
 Må si at dette muligens er det beste syltetøyet jeg har spist , ever. Nydelig, litt syrlig og ikke for søtt og klissete, jeg er ikke så begeistret for ferdigkjøpt spansk syltetøy som smaker mer sukker enn bær. 
Virkelig verdt å prøve, til omtrent to mellomstore syltetøyglass trenger du følgende;

       700g kiwi      /                     700g de kiwi
          6 lime         /                           6 limas
     150g sukker   /                    150g de azucar 
      1,5ts certo     /     1,5 cucharadita de almidon en polvo

Begynn med å skrelle skallet av alle kiwiene dine. Del deretter kiwiene opp i biter og ha dem i en tykkbunnet kjele. Press all juicen ut av limene dine og ha limejuicen i kjelen sammen med kiwien og la det hele få ett oppkok.
 Når blandingen koker rører du inn sukkeret og lar det koke i ca. ti minutter, da er sukkeret helt oppløst og kiwiene myke. Ta blandingen av varmen og kjør den til pureekonsistens ved hjelp av en stavmikser.
Sett kjelen tilbake på platen og la syltetøyet få ett oppkok igjen. Skru ned varmen og la syltetøyet putre på svak varme i ca 30 minutter. Rør så inn certo og la det koke ett par minutter til. Varm i mellomtiden opp syltetøyglassene dine i ovnen på 120 grader. Jeg lot mine stå inne i 15 minutter da var de passe varme syntes jeg. Hell så syltetøyet rett over på de varme syltetøyglassene og vips har du ett supergodt syltetøy. 
Prøv det på gulost , gulost og hjemmelaget kiwisyltetøy er en uslåelig kombinajon ,det lover jeg deg. Som sagt en ny favoritt for meg og superenkelt å lage,dessuten liker jeg å spise mat som jeg vet nøyaktig hva det inneholder,ingen skumle e-stoffer her i gården.
Veldig fint å gi bort som gave også, selv skal jeg eksperimentere litt videre med kiwisyltetøyet. Tenker kjeks, gjærbakst eller kanskje pai, resultatet får du helt sikkert se her på bloggen så følg med.
Ha en fin dag videre!
                            

No hay comentarios:

Publicar un comentario