sábado, 25 de mayo de 2013

Kylling på boks

Det florere av oppskrifter på kylling på ølboks på matbloggene om dagen,både norske,svenske,danske og amerikanske matbloggere hyller denne måten å steke kyllingen på, så da måtte jo jeg prøve også, og jeg ble ikke skuffet.
Kyllingen ble saftig og fin og det smakte fortreffelig. Dessuten lagde jeg tilbehøret samtidig i ovnen ,slik at hele middagen stekes sammen,det er kjekt, da kan du gjøre noe annet mens middagen lager seg selv. Her har du min versjon av Beer can chicken, om du vil prøve trenger du følgende;

                  1 kylling                 /              1 pollo
       1 boks Urquell pilsner    /     1 lata grande de cerveza
         1 stort fedd hvitløk        /           1 diente de ajo
                      salt                    /              sal 
                   pepper                /              pimienta
                  gressløk               /             cebollino 
                 basilikum              /             albahaca
                    timian                 /                tomillo
                 tørket chili             /              chili seco
                  7 poteter              /              7 patatas
             1 rød paprika           /          1 pimienta roja
    1/2 grønn spisspaprika   /        1/2 pimiento verde
                  1/2 løk                 /              1/2 cebolla
                olivenolje              /            aceite de oliva

Sett ovnen din på 180 grader.Begynn med å skrelle potetene dine og dele dem opp i båter. Deretter deler du opp både den røde og grønne paprikaen i strimler, før du til slutt skjærer løken i strimler også. Ha så gressløk,timian, basilikum,chili,salt og pepper i en skål og finklipp det hele. Jeg brukte en god neve av hver av de friske urtene,her må man selv se ann litt på hva man liker.
Smør så kyllingen din inn med olivenolje, dertter har du på salt og pepper før du så til slutt smører inn hele kyllingen med urteblandingen din. Ha også litt av urteblandingen inni kyllingen.
Deretter åpner du ølboksen din, jeg brukte denne typen øl da det var det eneste jeg hadde på stor boks, men i prinsippet går det bra med hvilken som helst type øl. Hell ut 1/3 av ølet i boksen, eller drikk det opp, deretter trer du kyllingen din ned på ølboksen. Pass på at den ikke velter ,for dette er ustødige greier. Plasser så kyllingen din i en ildfast form.
 Ha potetene, paprikaen og løken i den ildfaste formen og hell litt olivenolje over, samt resten av urteblandingen. Litt ekstra salt og pepper og så er kyllingen din klar for ca 1 time nederst i ovnen på 180 grader.Min stod inne i 65 minutter ,da var den ferdig stekt. Er du i tvil om den er ferdig, stikk ett hull i kyllingen din,er saften som siver ut rosa er den ikke ferdig, er saften blank er middagen ferdig.
Ta så kyllingen forsiktig ut , pass på at den ikke velter,man kan med fordel rope på ett par exstra hender når dette skal skje. Ta kyllingen av boksen, vær forsiktig ,dette er varme saker. Skjær opp kyllingen ha potetene og deilig sjy fra den ildfaste formen over på en tallerken og voila, middagen er klar. Enkelt og ikke minst kjempegodt.
Minner om at du finner meg på instagram også nå, der heter jeg også Bakemester Snipp. Håper du fikk lyst til å prøve. God middag, que aprovehen som de sier i Spania!
                                           Ha en fin dag videre!





2 comentarios:

  1. Saftig og godt på denne måten. Har du sett min kalkun på boks?
    http://smakebiten.com/2012/06/08/kalkun-i-modifisert-varmtvannstank/

    ResponderEliminar
  2. Ja skikkelig saftig ,kalkunen så smaskens ut. Kanskje jeg prøver det neste gang. Bare litt bekymret for plassen i ovnen Kalkuner her i spania har en tendens til å være digre.

    ResponderEliminar