jueves, 30 de mayo de 2013

Grovt brytebrød

Som jeg sikkert har nevt før er ikke utvalget av brød stort her i Spania, her går det i fine baguetter,så da bakes det mye brød her i heimen. Siste oppskrift som jeg har prøvd meg fram til er dette grove brytebrødet. Saftig og godt, det tar litt tid med hevingen, men det er verdt det.
 Dette brødet er dessuten fint å fryse, jeg har som regel servert det sammen med suppe til middagen og det er en perfekt kombinasjon. Om du vil prøve trenger du følgende;

       50g solsikkefrø       /     50g de semillas de girasol
            50g linfrø             /        50g de semillas de lino
        50g sesamfrø         /   50g de semillas de sesamo
        50g havregryn         /       50g de copos de avena
    500g grovbakstmel     /        500g de harina integral
    200-400g hvetemel     /          200-400g de harina
         75g hvetekli            /    75g salvado integral de trigo
           4 dl melk               /                4 dl de leche
          3,5dl vann              /               3,5dl de aqua
       1ts maldon salt        /     1 cuhcaradita de sal Maldon
       1,5ss honning          /           1,5 cuhcara de miel
            25g gjær              /         25 g de levadura fresca

Begynn med å varme opp melken og vannet ditt til de er ca 35 grader varmt. Ha det i en stor bolle og rør inn solsikkefrø,linfrø,sesamfrø,havregryn og honning. La så denne blandingen stå å svelle i 15-30 minutter.

Deretter smulderer du gjæren i kornblandingen og rører litt om. Sett eltekroken på kjøkkenmaskinen din og ha i salt sammen med 500g grovbakstmel, elt det hele godt sammen ett par minutters tid. Så er det tid for å ha i vanlig hvetemel, her må du se ann mengden du trenger, deigen din skal være fast men fortsatt litt klissete når den settes til heving. 
Ha bakepapir i en langpanne og smør gjerne kantene på langpannen med litt olje. Ha deigen din i langpannen og klapp og dra den utover til den er jevnt fordelt i langpannen. Dekk langpannen med plast og sett den på ett lunt sted til heving i ca 40 minutter ,om det står litt lenger gjør det ingenting.
Etter den første hevingen, bruker du en skarp kniv og skjærer 5x4 rundstykker i langpannbrødet ditt,deretter pensler du litt med vann før du strør på solsikkefrø og linfrø som dekorasjon. Dekk deretter langpannen til med plast igjen og la brødet heve ytterligere en time.
I mellomtiden varmer du opp ovnen din til 200 grader. Når brytebrødet er ferdig hevet, steker du det midt i ovnen i ca 30-40 minutter. Husk at som alltid så varierer varmen noe fra ovn til ovn så prøv deg frem på steketiden. Brytebrødet er ferdig når du hører en hul lyd når du banker på undersiden av brødet, og når det har fått en gyllen skorpe.
Ha brytebrødet over på rist og la det avkjøles, kan faktisk fint spises varmt også. Dufter herlig og smaker kjempegodt. Om du skal fryse brødet, kan du fint fryse det helt eller bryte det opp og fryse runstykkene individuelt,valget er ditt.
Kjekt å ha i fryseren og tine opp til de lange søndagsfrokostene.  Håper du ble fristet til å prøve. Minner om at du finner meg på Instagram også som Bakemester Snipp,jeg blir veldig glad om du vil følge meg der.
                                    Ha en fin bakedag videre!

2 comentarios:

  1. Hvordan gjør jeg det hvis jeg må bruke tørrgjær? :)

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Jeg ville rñrt inn tørrgjæren i kornblandingen etter at den har svellt før jeg hadde i melet . Håper det smaker
      Hilsen Helene aka Bakemester Snipp

      Eliminar