lunes, 13 de mayo de 2013

Fargede sukkerbiter

Vet ikke helt om dette kan kalles for en oppskrift,men kanskje heller ett tips til hva man kan gjøre med barn på en regnfylt dag. Du tenger kun fem ting egg,sukker,konditorfarge,små kakeformer og en støvsuger så er du klar for opp til flere timers underholdning av de minste.Hva gjør man?, jo man lager sukkerbiter i alle regnbuens farger. Gøy og fint å sette på bordet når du får gjester.
Om du vil prøve trenger du følgende;
           ca.500g sukker           /      ca.500g de azúcar
           1-2 eggehviter           /      1-2 claras de huevo
   3-4 dråper konditorfarge   /     3-4 gotas de colorante

Begynn med å ha ca 150g sukker i en bolle sammen med ett par spiseskjeer eggehvite og konditorfargen. Vi lagde oransje denne gangen fordi de var verken guttefarge eller jentefarge,en kompromisse ,etter at rosa mot blå hadde vært livlig diskutert.
Finn så frem slikke potten og rør det hele godt sammen, slik at fargen blir jevnt fordelt og alt sukkeret har fått den samme fargen.Ha deretter i mere eggehvite ,om det trengs, til du får en litt fast kosistens på sukkeret, til det henger litt sammen.
Sukkeret skal henge sammen når du klapper det flatt,slik at du lett kan stikke ut figurer. Ha så en del av det fargede sukkeret over på bakepapir og klapp det flatt og kompakt med slikkepotten.Om du vil ha flere nyanser av samme farge ,slik som jeg lagde ,må du spare på litt av det nå fargede sukkeret ditt i bollen. Deretter er det bare å stikke ut figurer med små kakeformer. Jeg brukte stjerner denne gangen, ungene alt fra hunder til hjerter.
Legg så sukkerfigurene over på ett stekebrett med bakepapir på og sett de i ovnen i 10-12 minutter på 100 grader, slik at de blir harde som sukkerbiter skal være.
La de så avkjøles på stekeplaten før du oppbevarer dem mørkt og tørt som vanlige sukkerbiter. Disse holder seg veldig lenge om de oppbevares riktig. Om du vil ha flere nyanser av den samme fargen tar du ganske enkelt og har i mere sukker og eggehvite i det sukkeret som du hadde farget fra før. Rør det hele godt sammen igjen og voila du har en lysere variant av den første fargen din.
Jeg gjentok denne prosessen tre ganger og fikk dermed fire forskjellige nyanser av den opprinnelige oransje fargen min. Disse må selvfølgelig også tørkes i ovnen.
Her ser du mine fire farger samlet , jeg lagde veldig mange denne gangen, om du kutter ned på sukkeret får du selvfølgelig mindre antall sukkerbiter, men jeg trenger mange til ett lite prosjekt jeg har på gang og som snart kommer her på bloggen, så følg med fremover. Om du kjenner en te drikker som meg eller en som har sukker i kaffen er dette en fin gave.
 Vel, ungene hadde det gøy og den rengfulle ettermiddagen ble fort til kveld og det er etter endt laging av sukkerbiter at den siste ingrediensen kommer inn i bildet,nemlig støvsugeren, for det blir fort litt sukker både her og der med små hjelpere på kjøkkenet. Dessuten bør jeg vel kanskje advare om at de minste kan trenge ett bad etter dette ,de blir nemlig litt som små klissete sukkerbiter selv.
                                      Ha en fin bakedag videre!
 
 
 




No hay comentarios:

Publicar un comentario