miércoles, 5 de julio de 2017

Morell og nøttekjeks

Vi skriver juli måned og tiden for lange dager på stranden er forhåpentligvis nær,vi satser på at det blir en varm sommer i år ikke sant,og da er det alltid kjekt med noen gode kjeks å ha i strandbaggen. Disse nøtte og morellkjeksene seiler opp som ny favoritt her i familien,disse bør du virkelig bake sporenstreks.
Nydelige på smak og herlig sprø,dessuten er de lette å bake også.Om du vil prøve deg på disse til late stranddager trenger du følgende ingredienser til ca 30 stykker;

                 55g smør                     /           55g de mantequilla
          100g brunt sukker              /        100g de azucar moreno
                   1 egg                         /                  1 huevo
           1/2ts bikarbonat                /         1/2cdta de bicarbonato
                 100g mel                     /             100g de harina
               1 klype salt                    /             1 pincho de sal
               1/2ts kanel                    /            1/2cdta de canela
        40g tørkede moreller           /     40g de cerezas deshidratadas
         50g hakkede nøtter            /               50g de nueces 

Begynn med å piske smøret ditt godt sammen med det brune sukkeret. Ha deretter i egget og pisk til alt er godt blandet.
Ha så i salt,mel,kanel og bikarbonat mens du hele tiden lar bakemaskinen din gå. Ha deretter nøttene dine i en foodprocessor og kjør dem til de blir til fint mel.Det spiller ingen rolle hvilken type nøtter du bruker,ta det du har i kjøkkenskapet,jeg brukte en blanding av valnøtter og mandler.
Ha deretter "nøttemelet" sammen med de tørkede morellene dine i deigen og pisk til du har en fast men litt seig deig.Trill deretter kuler av hele deigen din og legg dem på en bakepapirkledt stekeplate med litt avstand mellom seg.
Deretter steker du kjeksen din på 175 grader i 10-12 minutter midt i ovnen. Kjeksen begynner å bli gyllen i kantene når de er ferdige. Jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i tørkede moreller hjemme i norge,her selger de det i bakeavdelingen i daglivarebutikkene,men om du ikke skulle få tak i kan de fint byttes ut med andre tørkede bær.
La kjeksen avkjøles på stekeplaten når de er ferdig stekte,de er nemlig fortsatt myke når de kommer ut av ovnen,avkjøl de helt på rist.Så er det bare å pakke strandbaggen og legge disse nydelige kjeksene på toppen.Jeg lover deg at du ikke kommer til å bli skuffet,de smaker himmelsk og har en deilig myk kjerne.
Håper du fikk lyst til å bake nå,jeg selv forbereder meg til sommerferien hjemme i gamlelandet,og jeg gleder meg. Om du vil følge med meg dit kan du gjøre det via instagram,jeg heter Bakemester Snipp der også.
Håper du titter innom her snart igjen også,det setter jeg stor pris på,og legg gjerne igjen en kommentar om det skulle passe sånn. Nyt sommerdagene alle sammen.
Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario