miércoles, 23 de noviembre de 2011

Raspberry Cake Pops

Har hatt lyst til å lage cake pops lenge, men annledningen har liksom ikke bydd seg. Men da vi skulle besøke mitt nyeste tantebarn Lola som kom til verden mens vi var hjemme på ferie i Norge i sommer, så jeg mitt snitt til å lage noen.
 Jeg hadde ett sukkerbrød i fryseren som jeg delte i to og tinte opp. Oppskriften på sukkerbrød finner du her. Du trenger nemlig sukkerbrød eller en annen kake som smuldrer seg lett når du skal lage cake pops. Om du vil prøve mine første forsøks cake pops trenger du;

                      1/2 sukkerbrød                 /             1/2 bizocho
                     200g bringebær                /      200g de frambuesas
                   75g hvit sjokolade              /    75g de chocolate blanco
           250g  70% mørk sjokolade      /        250g 70% chocolate

Jeg brukte frosne bringebær men har du tilgang på nyplukkede går det like bra. Jeg lot bringebærene tine for deretter å knuse dem med en gaffel og røre dem ut til en tynn røre. Deretter delte jeg sukkerbrødet i biter og hadde bitene i food processoren til det ble bare smuler igjen av kaka, dette kan du fint gjøre for hånd også.
Så blandet jeg kakesmulene sammen med de rørte bringebærene, det skal bli en fast litt seig deig som du lett kan forme til små boller . Jeg fikk 24 boller av min deig altså 24 cake pops.
 Når du har formet bollene setter du dem i fryseren i ca. 10 minutter så de blir litt harde. Så smeltet jeg den hvite sjokoladen min i mikroovnen. Jeg hadde ingen pinner i huset slike som man vanligvis bruker til cake pops , men jeg hadde ispinner og det gikk like bra. Jeg dyppet den ene enden av ispinnene i den smeltede hvite sjokoladen så stakk jeg dem inn i bollene. Deretter var det tilbake med fryseren med cake popsene i en time til.
 Så smeltet jeg den mørke sjokoladen min. Jeg brukte 70% sjokolade, men bruk den du liker best det viktigste er at den smelter bra og blir helt flytende. Det er viktig for at cake popsene skal bli helt dekket av sjokoladen. Hvis du vil leke deg litt med diverse strøssel og pynt må du også ha det klart nå. Ta de rullede bollene dine ut av fryseren og dypp dem i den smeltede mørke sjokoladen, sett dem gjerne i en muffinsform, før sjokoladen stivner helt dypper du cakepopsen i strøssel eller setter på den pynten du vil bruke.

Siden cake popsen er kalde nesten helt frosne etter en time i fryseren stivner sjokoladen rimlig fort så derfor er det viktig å ha pynten klar til bruk for når sjokoladen har stivnet helt er det for sent.
Jeg lekte meg med forskjellige pyntede versjoner og syntes det var fryktelig gøy det hele. De forskjellige variantene av cake popsen kan du se på bildene. Resultatet ble slett ikke værst til å være første gang jeg prøvde meg på dette. Alt i alt ett meget vellykket prosjekt og det er helt klart ikke siste gang jeg lager cake pops.
Det ser jo dessuten kjempelekkert ut også synes jeg. De smakte også nydlig og både stor og små forsynte seg opp til flere ganger. Så pop i vei dere også ,her er det ingenting å tape.
                                                   Ha en fin dag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario