martes, 9 de agosto de 2011

Mini kylling pai

Middag må man ha hver dag og noen dager er det vanskligere å vite hva man skal lage enn andre, i mitt tilfelle tyr jeg ofte til pai når jeg ikke helt vet hva jeg skal servere til middag. Synes det er veldig lettvint, lett å variere og med litt salat ved siden av har du en god og sunn middag. Dessuten er det greit med rester av pai i matpakka dagen etter. Denne gangen ble mini paier , har fått disse mini pai formene av min kjære og synes de er så kjekke så de blir benyttet ved enhver annledning om dagen.


 Først laget jeg paideigen siden den skal hvile litt i kjøleskapet, denne gangen laget jeg en grov variant og til denne brukte jeg;

        4 dl grovbakstmel     /       4 dl de harina integral
                  1 egg               /                  1 huevo
           en klype salt          /            un poco de sal
        1,5 ss olivenolje      /  1,5 chucaras de aceite de oliva
          ca 1 dl vann           /              ca 1 dl de aqua
          1ts tørrgjær           / 1 cucharadita de levadura en polvo
     2-3 ss sesamfrø       / 2-3 chucaras de semillas de sesamo

Bland alle ingrediensene untatt vannet i en bolle, rør det sammen og tilsett vannet litt etter litt. Om deigen blir for tørr bare justerer du opp vannmengden litt.


 Legg deigen i plast og la den få hvile i kjøleskapet en halv times tid. Mens deigen hviler setter du ovnen på 225 grader og lager paifyllet. Denne gangen brukte jeg følgende som fyll;

          1 egg                           /                  1  huevo
       1 dl fløte                         /                1 dl de nata
1 liten boks sjampinjong     /      1 lata de champinones
   3-4 ss creme fraiche       / 3-4 chucaras de creme fraiche
  5 soltørkede tomater       /       5 tomates secados al sol
      1 charlotte løk               /            1 cebolla pequena
      2 kyllingfileer                /    2 filetes de pechuga de pollo
     2 ss karrisaus              /     2 chucaras de salsa de curry
noen røde paprikaringer  /        un poco de pimienta roja
         1/2 chili                     /                     1/2 chili
     revet gulost                  /                queso rallado

Begynn med å skjære kyllingen i terninger og stek dem i stekepannen sammen med litt olivenolje.


Skjær opp de soltørkede tomatene , løken, chili og sjampinjongen, når kyllingbitene er halvstekt har du oppi resten og steker videre i en ca 5 min så smakene får tid til å blande seg godt. Deretter har du oppi creme fraiche og karrisaus og lar det hele putre videre ett par minutter.


Mens det godgjør seg litt tar du fram paideigen fra kjøleskapet og trykker den ut i de godt smurte minipai formene(eller i en stor paiform om du synes det er bedre). Denne deigen rekker til 6 mini former eller en vanlig paiform.Prikk paiformene litt med gaffel også forsteker du dem i ovnen på 225 grader i ca 8 minutter.

Visp egget og bland det med fløten, jeg brukte mat fløte for å redusere kalorimengden noe. Ta paiene ut av ovnen , fordel fyllet i formene og hell over egg og fløteblandingen, strø riklig med revet ost på toppen og pynt med litt paprikaskiver.


 Sett så det hele tilbake i ovnen og la det stå i ca. 10 min, til osten blir gyllen og fin. Ha litt god salat på tallerken , legg på paien og vips middagen er klar.

                                               Ha en fin dag videre.

1 comentario:

  1. Vad gott med kycklingpaj. För några år sedan åt vi kycklingpaj jätteofta men nu var det länge sen. Dags att börja laga igen. Vad härligt med små minipajer.

    ResponderEliminar