miércoles, 3 de agosto de 2011

Chocolate chip cookies

Plutselig var kjeks boksen her i huset tom, og jeg har lenge lystet på chocolate chip cookies. Hadde ingen oppskrift liggende og fant heller ingen jeg likte i kokebøkene mine, så da ble Manuela på Passion for baking løsningen. (http://www.passionforbaking.com/) Jeg tok utgangspunkt i hennes oppskrift, den ble endret litt underveis da jeg ikke hadde alle ingrediensene i hus, men gode ble de lell.
Om du vil fylle opp kakeboksen din du også trenger du;

               500g mel                   /                  500g de harina
              1 ts natron                  /        1 chucaradita de levadura
               0,5 ts salt                 /             0,5 chucaradita de sal
         225 g mykt smør           /          225g de mantequilla blanda
            450g sukker              /                         450 g sukker
            2 ss lys sirup             /           2 chucaras de sirope blanco
                  3 egg                   /                            3 huevos
       2 ts vaniljeekstrakt        /  2 chucaraditas de extracto de vanilla
  300g sjokoladeknapper   /          300g de perlitas de chocolate

Begynn med å mikse sammen smøret, sukkeret og sirupen i en bolle. Husk å ha romstemperert smør ellers blir det ikke noen fluffy røre. Deretter tilsetter du ett egg om gangen , og rører godt mellom hvert egg.

Når eggene er rørt inn, tilsetter du vanilje ekstrakt og rører videre. Bland sammen natron, salt og mel i en bolle, og tilsett litt etter litt til du får en ganske fast deig. Til slutt rører du inn sjokoladeknappene. Jeg liker å vende dem inn med en slikkepott, om du bruker kjøkkenmaskinen har de lett for å dele seg i enda mindre biter og det blir fort litt klinete.

Nå må du hente frem litt plastfolie og tålmodigheten din. Deigen skal nemlig ligge i kjøleskapet over natten, pakk den godt inn og begynn å gled deg til neste dag.
Jeg valgte å fryse halvparten av deigen, da dette blir veldig mange cookies ca. 50 stk. Dagen etter er det bare å sette ovnen på 175 grader, del deigen opp i deler og trill små kuler som du legger på en bakepapirkledt bakeplate.

Pass på å ha litt god avstand mellom kulene dine for kakene siger ut litt. De stekes midt i ovnen i ca.15 minutter til de blir gyldne på toppen. La de avkjøles en stund på bakeplaten før du flytter på dem . Som du ser la jeg en av mine plater litt for tett, så pass på.
 Det smakte fortreffelig sammen med ett glass melk.
Deigen jeg frøs ned ble tatt ut etter et par dager, den lå en stund på kjøkkenbenken og tinte opp , til jeg kunne forme kuler med den deretter stekte jeg dem akkurat som de andre, de ble like gode om ikke bedre. Kjekt å ha i fryseren om du skulle få uventet besøk.
                                        Ha en fin dag videre!

1 comentario: