viernes, 15 de julio de 2011

Josefines Kitty kake

Neste kake ut i mitt kakebakeprosjekt, var til tante sin gullklump Josefine. Hun hadde bursdag mens tante var hjemme i påsken og til 4 års dagen var ønsket en rosa Kitty kake.Tante var ikke vond å be og det ble Kittykake på tantes gull.
Denne gangen prøvde jeg å lage sukkerbrødet etter en oppskrift som kalles for 3 like her i matbloggverdnen. Har sett den på flere bloggsider, ingen nevt ingen glemt, og jeg har lenge hatt lyst til å prøve. Prisippet er at du til en 24 cm form bruker 5 egg, ha eggene i ett glass, deretter har du like mye sukker som egg i ett likt glass og til slutt i det tredje glasset har du like mye hvetemel som egg og sukker pluss 1,5ts med bakepulver. Det er veldig enkelt når du ser det avbildet slik som her.
Pisk egg og sukker til eggedosis og sikt inn mel og bakepulver. Ha røra i en smurt form og sett den inn i en ovn som er forvarmet til 175 grader. Kaken stekes på nederste rille i ca 40 minutter. Jeg hadde også noen dråper rød konditorifarge i røra slik at også kaken ble rosa.Jeg hadde også denne gangen bakepapir rundt kanten på formen slik at kaken kan "ese" seg høyere i ovnen og det virker faktisk kjempebra.
Det første lag med fyll i denne kaken var ferskenpuree. Veldig populært hos barn og veldig enkelt å lage. Du trenger en boks med hermetiske ferskner og en stavmikser, hell laken av fersknene og mos  dem med stavmikseren til du har en jevn og fin puree,så er det bare å ha pureen på kaken ,lettere enn dette blir det ikke dessuten smaker det godt også.Det andre lag med fyll denne gangen var Dumlefluff. Til den trenger du;

        1 stor pose Dumle      /    1 bolsa de chocolate noruego
                 3 dl fløte              /                   3 dl de nata

Ha fløten i en kjele og varm den opp, men husk at den må IKKE koke, ha dumlekaramellene opp i fløten og rør til de smelter. Så må hele blandingen stå kaldt i minst 5 timer ellers helst over natten før den piskes som vanlig krem.
 Denne gangen brukte jeg marsipan til å dekorere kaken med. Først tegnet jeg opp Kitty på bakepapir, jeg valgte å lage Kittys ansikt litt mindre en selve kaken slik at jeg kunne få plass til navnet og antall år på kaken også. Jeg klippet så ut Kitty og kjevlet ut hvit marsipan til å bruke som ansikt, deretter brukte jeg en skarp kniv til å skjære ut ansiktet med. Farget så litt marsipan gul, rosa og svart og skar ut Kittys øyne, nese ,værhår og sløyfe. Så la jeg de forskjellige delene oppå hverandre med litt vann i mellom som " lim", jeg lagde også noen marsipanroser av den rosa marsipanen til å ha runt på kaken.
Jeg hadde også kjøpt noen Kitty marshmallows som jeg også brukte til å dekorere borden på kaken. Jeg hadde også sjokoladebokstaver fra Freia til å skrive navnet med. Jeg sparklet ikke kaken denne gangen , jeg pleier som regel å bruke sukkerpasta til å trekke mine kaker med, men siden jeg denne gangen brukte marsipan og kaken skulle spises samme ettermiddag tok jeg sjansen på å ikke bruke smørkrem under marsipanen, og det gikk helt fint.
Kaken smakte veldig godt , Dumlefluff smaker himmelsk og det er en smak som både voksne og barn liker. Stor stas var det selvfølgelig med Kitty på kaken, kanskje ikke så overraskende når en overveldende del av selskapet var i jenter i alderen 3 - 7 år. Stor stas var det også når de oppdaget at kaken faktisk var rosa inni også. Josefine gullet til tante var fornøyd og det ble jeg selv også alt i alt.
Synes kaken ble helt ok og jeg har på følelsen at det nok ikke er den siste Kitty kaken jeg lager.Glemte nesten å si at jeg også hadde spiselig glitter på Kittys sløyfe slik at det ble litt glamour over Kitty.Beklager at det ikke er topp kvalitet på bildene , men når jeg som nå er hjemme i norge får ikke mitt store kamera følge med da Ryanair ikke er så glade i håndbagasje på sine fly, så kun mitt lille rosa kamera gjør jobben når jeg er på tur, men det går greit det også.
                                            Ha en fin dag!

1 comentario: