sábado, 30 de julio de 2011

Ingefær øl - Ginger Ale

Det er varmt for en stakkars nordkvinne om dagen, det er så som så med lysten på å lage mat og bake. For når jeg sier varmt så mener jeg varmt , vi runder som regel 38 - 40 grader her midt på dagen og da er det ikke så mye annet å gjøre enn å legge seg til bløt i bassenget og drikke. Det drikkes i store mengder her i huset , men inimellom er det deilig med noe annet enn bare vann, og brusdrikkerer er vi definitivt ikke, så da må man finne på noe nytt. Ingefær øl er en ny favoritt.
 Drikkes gladlig av både store og små. Etter å ha prøvd en del forskjellige oppskrifter blandt annet Jaime Oliver sin, har min favoritt blitt denne som jeg fant hos Hobbykokken(her). Om det er varmt hos deg eller simpelthen du bare har lyst på noe godt å drikke trenger du følgende;

             180g brunt sukker              /   180g de azucar moreno
                      2 sitroner                   /                2 limones
                   70g ingefær                 /      70 g de jenjibre fresco
      1 l mineralvann med bobler      /            1 l de Gaseosa

Begynn med å skrelle ingefæren din. Jeg pleier å fryse min ingefær , da holder den seg "fersk" lenge og den blir lett og skrelle. Del så ingefæren i biter og bland den sammen med sukkeret. Press saften ut av de to sitronene og ha det i sukkerblandingen din.
 Kjør så hele greia ett minutt eller to på full styrke i blenderen din. Ha så i 3 dl. av boblevannet, du kan bruke farris, olden hva enn du finner for godt bare det bobler litt og ikke har smak, og kjør blenderen din en runde til.
Sil blandingen din ned i en flaske eller en mugge og tilsett så de resterende 7 dl av bolblevannet ditt. Ha i riklig med isbiter og server.
Du vil bli overrasket over hvor godt det er , smaker himmelsk spør du meg. Nytes i sommervarmen, eller også på ikke så varme dager. Slukker garantert tørsten!
                                           Ha en fin lørdag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario