viernes, 8 de abril de 2011

Rosa kake

Dette var siste kake ut til mannens bursdagsfeiring, denne lagde jeg til familiemiddagen, av de to andre jeg har blogget om var en på selve dagen og skjortekaka som vi spiste opp på vennefesten.


Vel alle gode ting er tre ,som det heter og denne kaka ble jeg veldig fornøyd med. Veldig enkelt pyntet men synes den ble ganske så stilig. Lokket ble litt skrukkete men satser på at neste gang blir det bedre. Kaken var fylt med sjokoladefluff med smak av crema catalana ,en typisk spansk dessert , og bringebær mousse.
Jeg bakte ett helt vanlig sukkerbrød til bunn etter denne oppskriften.

                 5 egg                 /                    5 huevos
           150g sukker           /              150g de azucar
             150g mel              /              150g de harina
       2 ts vaniljesukker      /   2 chucaraditas de azucar vanillado
        1 ts bakepulver        /          1 chucaradita de levadura


Først piskes egg og sukker til eggedosis. Bland alt det tørre i en bolle og sikt det inn i eggedosisen. Vend forsiktig inn det tørre og ha røren i en smurt form. Stekes på 150 grader i ca. 40 minutter. Denne kakebunnen ble ganske så luftig og den gikk helt fint å dele i tre, selvom jeg kunne tenkt meg den en anelse høyere.

Til sjokoladefluffen brukte jeg følgende;
                           3 dl fløte                /      3 dl de nata
150 g sjokolade m smak av crema catalana / 150g de chocolate


Jeg varmet opp fløten og smeltet sjokoladen i den, viktig er at fløten IKKE koker men kun varmes opp. Deretter må blandingen stå kladt i 6 timer eller helst over natten før du pisker den som vanlig krem. Denne kombinasjonen var god ,men den fikk ikke så sterk smak av crema catalana som jeg hadde håpet på.

Fyll nummer to var bringebærmousse , til den brukte jeg;
             2dl bringebær          /           2 dl. de frambuesas
                  2dl fløte               /                   2 dl de nata
              3 ss sukker            /         3 chucaradas de azucar
         2 ts gelatinpulver      /       2 chucaras de gelatina en polvo


Jeg kjørte bringebærene i hurtigmikseren til det ble en "suppe" så varmet jeg det forsiktig opp i en kjele og smeltet gelatinpulveret i den. Jeg lot det hele avkjøles , så pisket jeg fløten sammen med sukkeret til krem og blandet inn bringebærsuppen i kremen. så satte jeg blandingen i kjøleskapet en 20 minutters tid før den ble fylt i kaka.

Denne gangen brukte jeg bevisst ikke smørkrem til å trekke kaken med for jeg brukte marsipan på toppen og jeg var usikker på om jeg da trengte det eller ikke , og siden kaken skulle spises ett par timer etter at den ble laget lot jeg det være med hele smørkremen. Jeg lagde noen enkle roser i marsipan og stakk ut sirkler i forskjellige størrelser til pynt på kaken. Runt kanten pyntet jeg med rosa marsipankuler og hvite sjokoladekuler.

Personlig må jeg nok innrømme at jeg liker bedre å bruke sukkerpasta til å trekke kaker med enn marsipan, synes marsipanen blir litt for klissete og at den sprekker lettere, men det er selvfølgelig smak og behag.

Synes selv den ble veldig enkel men stilfull. Smakte godt gjorde den også og rubbel og bit ble spist opp så da var det vel flere enn meg som syntes det smakte tenker jeg.

                                  Ha en fin bakedag videre!

2 comentarios: