martes, 29 de marzo de 2011

Mammas frikløverkake med ny vri

Etter "katastrofen" med rosa spidermann kake , var det klart at noe måtte gjøres før neste kakeprosjekt. Så jeg Googlet Wilton Spania , som er en av de største på bakeutstyr, muffinsformer, farger , spiselig glitter etc. i USA - kort sagt kakehimmelen med stor H, og til min store glede har de utsalg i Madrid. Etter noen dagers bearbeiding av mannen i huset , ble det tur til Madrid en lørdag. Vi bor bare 40 min fra Madrid, nå kunne jeg vel strengt tatt dratt alene, men å kjøre i Madrid er ren skjær tortur for meg , med eller uten gps. Det er rett og slett en jungel hvor skiltene bare er ren dekorasjon , og ingen følger dem. Sist gang jeg kjørte der, ble jeg forbikjørt av en mann på sikkert hundre år , i ca 100 km i timen midt i sentrum i 50 sonen, jeg kjørte i 70 , tydligvis sneglefart i spansk målestokk. Vel nok om det , min kjære kjørte meg og jeg fant kakehimmelen i Madrid, euroene rullet og jeg endte opp med to STORE poser, og ett stort smil.
Så måtte jo det nye utstyret testes og neste annledning var mannens bursdag. Han til min store skuffelse ville ha firkløverkake, ikke noe pynting , men jeg gjorde en vri og mannen fikk firkløverkake og jeg fikk pynte. Til firkløverkaken brukte jeg min mammas oppskrift;

      250g sukker              /               250g de azucar
            5 egg                   /                    5 huevos
       135g. mel                /                135g de harina
  1ts. vaniljesukker         /   1 chucaradita de azucar vanillado
    2ts. bakepulver         /      2 chucaraditas de levaura royal
    1 knivsodd salt         /                 un pincho de sal
    1 dl varmt vann         /            1 dl.de aqua calienta
  1 pl kokesjokolade    /      1tabla de chocolate para postres
       135  g smør          /             135g de mantequilla

Til "kremen" oppå kaka brukte jeg;
            1 kopp sukker               /          1 taza de azucar
    0,5 kopp meierismør           /       0,5 taza de mantequilla
            1 kopp fløte                  /             1 taza de nata
  125 g firkløversjokolade       /    125 g de chocolate noruego

Jeg begynte med å piske eggedosis av eggene og sukkeret, så smeltet jeg sjokoladen , smøret og vannet på plata og deretter blandet jeg det sammen med eggedosisen.




 Så siktet jeg inn melet , saltet , bakepulveret og vaniljesukkeret , rørte det hele godt sammen før jeg hadde det i en smurt form . Kaken stekes på 170 grader i ca. 50 minutter, følg med på steketiden og bruk stekepinne. Mens kaken stekte lagde jeg "kremen". Denne er veldig enkel å lage , du bare har alle ingrediensene i en kjele, varmer det sakte opp til det begynner å koke og deretter lar du det koke i 5 til 10 min. til det har tyknet litt.

 Avkjøl "kremen " noe før du har den oppå kaka. Det var her jeg gjorde en liten vri på mammas oppskrift , jeg ville jo gjerne dekorere kaka med min nyinnkjøpte sukkerpasta, så istedet for å ha "kremen" oppå kaka , delte jeg kaka i to og brukte "kremen" som fyll.

 
Oppå dekorerte jeg med ferdigkjøpt sukkerpasta som jeg farget med mine nye Wilton farger og resultatet ble slett ikke så værst.
 Nå i ettertid synes jeg nok fargene er litt grelle og jeg ser at kaken var alt annet en jevn, men mannen fikk kake på dagen sin og den ble spist opp, så da var den vel ikke så ille allikevel.
Uansett om du vil prøve deg på vanlig firkløverkake eller firkløverkake med vri , så er og blir dette min favoritt sjokoladekake, og merkelig nok synes jeg mamma sin smaker bedre enn min selvom det er samme oppskrift. Er noe spesiellt med mammaer tror jeg. En stor klem til min mamma.
                                         Ha en fin  bakedag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario