lunes, 13 de agosto de 2018

Smeltende kuleis kake

Hei igjen alle sammen ,håper dere har hatt en fantastisk sommerferie,sommeren i hjemlandet i år har jo slått alle rekorder og jeg hadde 3 helt fantastiske uker hjemme i det fine været. Jeg har fortsatt noen uker ferie igjen,en stor fordel ved å være lærer, men nå syntes jeg det var på tide å få bloggen opp å hoppe igjen etter sommeren.Så vi starter med en bursdagskake som jeg lagde til tantebarnet mitt til hennes bursdag.
Disse kakene med en smeltet kuleis på toppen har dukket opp i forskjellige versjoner på nettet rundt omkring og jeg tenkte det var en passende kake tatt årets varme sommer i betraktning.Kakebunnen jeg brukte var min vanlige sjokoladekakebunn som du finner oppskriften på her på bloggen. Gammel og velbrukt oppskrift men like god for det.
Sjokoladebunnen ble deretter fylt med friske jordbær og oreokrem etter ønsker, eller det vil si tydlige instrukser, ifra bursdagsbarnet. Oreokremen finner du her på bloggen.Neste steg var å smøre hele kaken med smørkrem. Jeg brukte denne smørkremen,som for annledningen fikk en ferskenfarge ved hjelp av konditorfarge.
Hele kaken fikk ett lag med smørkrem og deretter brukte jeg tuppen på en kniv for å lage møsteret rundt kaken,bare å holde kniven mot smørkremen og snurre kaken rundt. Selve kulen på iskremen lagde jeg av en bolle og den ble også smurt opp med smørkrem,før jeg festet kjeksen til den ,også ved hjelp av smørkrem.
Neste steg var å smelte sjokolade til å ha på toppen av kaken. Jeg brukte rosa sjokoladeknapper denne gangen som jeg smeltet i mikroovnen. Deretter smører du den ut på toppen av kaken slik at det renner ned litt på sidene også,før du strør over kakestrøssel.
Dypp så "iskremen" din i sjokoladen også, ett lite tips kan være å sette den i fryseren først da slipper ikke iskulen så lett og sjokoladen fester seg raskere. Plasser så "iskremen" din midt på kaken ,strø over kakestrøssel og vips så er kaken din ferdig.Håper du ble inspirert,og titt innom her på bloggen snart igjen for nå kommer det nye poster med jevne mellomrom.
Ha en fin bakedag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario