lunes, 21 de mayo de 2018

Blåbærcakepops

Vi kjører på med konfirmasjons inspirasjon her på bloggen vi skriver fortsatt mai måned og det er mange som ennå skal bake til konfirmasjon eller kanskje til barnedåp.I dag byr jeg på noen riktig så gode blåbærcakepops.Ett kakebord må ha cakepops ellers blir det liksom ikke ett ordentlig kakebord og disse faller garantert i smak.

Som alltid med cakepops er det jo vanskelig å gi eksakte mål. Man må bare blande ingrediensene sammen og røre det sammen til deigen blir passe fast til å forme kuler. Om du vil prøve deg på disse blåbær cakepopsene trenger du følgende;

        ca 250g blåbærsyltetøy    /   250g de mermelada de arandanos
                philadelfiaost             /               queso philadelfia
       *ca 200g rosa sjokolade     /      * ca 200g de chocolate rosa


Jeg brukte min myke blåbærkake til å lage cakepopsen med denne gangen, men bruk det du har eller din favoritt kakebunn. Om den har vært frossen spiller ingen rolle. Mal den opp til smuler ved hjelp av en kjøkkenmaskin eller bruk hendene. 
Deretter hadde jeg i blåbærsyltetøyet , før jeg blandet den med kakesmulene og philadelfiaosten. Når deigen er passe klissete til å forme kuler er den "ferdig".Den får en deigete tekstur,den må ikke være for seig heller for da henger den seg fast når du skal rulle kuler,så ha i philadelfiaosten din litt etter litt.
Rull så ut passe store kuler,tenk på at dette skal være en munnfull mer eller mindre, og sett deretter kulene i fryseren din en halvtimes tid,eller lengre,det viktigste er at de er ordentlig kalde når de skal dyppes i sjokoladen.Husk å dytte inn cakepops pinnen din før du setter dem i fryseren.
 Imellomtiden passer jeg på å forbedrede pynten som skal på cakepopsen. Særlig om den skal lages av sukkerpasta da disse med fordel kan tørke litt for å beholde formen.Sommerfuglene og de små blomstene med sukkerperler i midten,som jeg dekorerte med denne gangen,trenger ett par timer tørketid for å se mere levende ut .
Smelt så sjokoladen din, *den rosa sjokoladen jeg bruker er sjokoladeknapper ifra Wilton som jeg bestiller på nettet,i sjokoladesmelter,vannbad eller i mikroovnen. Rull så kulene dine i den smeltede sjokoladen,hold dem i cakepops pinnen og la overflødig sjokolade renne av seg. Sett så på pynten før sjokoladen stivner helt. 

Pynten denne gangen gikk  hovedfargene på kakebordet mintgrønn og rosa.Putt deretter cakepopsen i ca 5-10 minutter i fryseren igjen og deretter er cakepopsen ferdige. Oppbevar dem i kjøleskap til de skal spises.Faller garantert i smak og særlig den yngre garde er begeistret for disse,kake på pinne er gøy skal vites.Takk for titten og håper du tar turen  innom igjen snart.
Ha en fin bakeuke!

No hay comentarios:

Publicar un comentario