miércoles, 30 de agosto de 2017

Kokosbollekake

I dag blir det litt nostalgi på bloggen,jeg tror ikke jeg kan huske ett eneste bursdagselskap jeg var i på 80 tallet som ikke hadde en kokosbollekake på bordet. Det var og er fortsatt en av mine favoritter,men den hadde kommet litt i glemmeboka før jeg fant igjen oppskriften i min skolekjøkkenperm her om dagen,da var det bare å sette igang å bake,og den var akkurat like god som jeg husket den.
Nydelig skumkake, som vi også kalte den,som fort blir en favoritt hos den yngre garde den dag i dag. Om du vil mimre deg tilbake og spise en kjempegod kake trenger du følgende ingredienser til kokosbollekaken;

                4 eggehviter            /           4 claras de huevo
                  3dl sukker              /              3dl de azucar
               6 gelatinplater          /           6 hojas de gelatina
            1dl kokende vann       /         1dl de aqua herviendo

Til sjokoladeglasuren;

          50g mørk sjokolade       /       50g de chocolate negro
          30g melkesjokolade       /    30g de chocolate con leche
               50g delfiafett            /              50g de manteca
                     kokos                  /                       coco

Begynn med å legge gelatinplatene dine i kaldt vann i ti minutter,deretter koker du opp 1 dl vann og smelter gelatinplatene dine ned i det kokte vannet,rør godt slik at de blir helt oppløst.La det avkjøles litt.
Mens gelatinblandingen avkjøles har du de 4 eggehvitene i bakebollen din,sett på ballongvispen og stivpisk eggehvitene samtidig som du har i sukkeret litt etter litt. Pisk til skummet ditt er blankt og glatt og alt sukkeret har løst seg opp, jeg pisket i 20 minutter men du kan gjerne piske lenger.
Når du har pisket så lenge er gelatinblandingen din passe kaldt og du heller den i en jevn stråle i de stivpiskede eggehvitene dine,pisk på medium hastighet hele tiden.
Legg så kakeringen til kakeformen din på serveringsfatet og hell i røren din,bruk en slikkepott til å fordele jevnt på toppen. Jeg brukte en 20 cm kakeform da får du en høy og fin kokosbollekake,en 24 cm form kan også fint brukes men da blir kaken lavere selvfølgelig.
Sett deretter kaken i kjøleskap i minst 30 mintter slik at den begynner å stivne litt. I mellomtiden lager du glasuren. Ha sjokoladene og delfiafettet ditt i en tykkbunnet kjele og smelt det hele på svak varme under omrøring.La så sjokoladen avkjøle seg i ca 30 minutter på kjøkkenbenken før du heller den over kaken.
Til slutt strør du litt kokos på toppen av kaken før sjokoladen stivner helt. Kaken oppbevares i kjøleskap og holder seg fint i en 3-4 dager,så denne kan man lage i god tid før barneselskapet😋
Denne kaken vekker mange gode minner hos meg, og barna her i huset spiste villig vekk,jeg tror dette er en av de ultimate barneselskap kakene,dette er noe alle barn liker. Har du noen barndomsminner knyttet til kokosbollekaken også kanskje,da må du gjerne dele dem med meg her på bloggen.
Håper du fikk lyst til å bake nå og at du har en fin slutt på august måned,snart skriver vi september i kaldenderen og da kommer jeg til å by på litt mere høst inspirerte oppskrifter her inne på bloggen,håper du titter innom her snart igjen, det setter jeg stor pris på.
Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario