miércoles, 23 de agosto de 2017

Kake til lærer

Nå er det sakte men sikkert tid for å vende tilbake til skolen for småtrolla og med det er det mye spenning og glede,og som regel står det en superflink lærer og tar imot de små håpefulle. Innimellom så kan det være på sin plass å sette litt ekstra pris på disse lærerene, som dag ut og dag inn gjør en fantastisk jobb med barna våre,da er det kanskje på sin plass med en kake.
Denne kaken ble bakt til min datters lærer når vi begynte ferie før sommeren ,men hvorfor ikke bake en nå på begynnelsen av skoleåret også,det kommer sikkert til å bli satt pris på.Eller kanskje du kjenner en lærer som har bursdag,da er dette den perfekte bursdagskaken.
 Om du vil prøve deg på denne kaken trenger du to kakebunner.Den nederste og største kakebunnen er bakt etter denne oppskriften. Du får en saftig og stabil kakebunn som du fint kan stable en kake oppå.Den minste kakebunnen er også en sjokoladekakebunn bakt etter denne oppskriften. Selve fyllet ble veldig enkelt, mitt nå så velprøvde og velsmakende melkesjokoladefluff.
Husk å lage dobbelt porsjon da det er to kaker som skal fylles. Jeg hadde også i bringebærsyltetøy og oppskåret hermetisert fersken. Kombinasjonen av disse tre slår aldri feil og det er smaker som absolutt alle liker.
Deretter ble begge kakene smurt opp med smørkrem før de ble trukket med hvit sukkerpasta.Pass på å stikke noen sugerør ned i midten av den nederste kaken din og klipp dem av ,de fungerer som stabilisator for den øvre kaken din og de hjelper til å fordele vekten slik at den nederste kaken ikke synker sammen.
Deretter var det klart for dekorere kakene,jeg lagde en slags gaverosett av sukkerpasta til å ha på toppen av kaken.Den var jo tross alt en gave til min datters lærer. 
Jeg valgte å bruke enkle klare farger slik barn ofte gjør når de fargelegger ,det ble rødt,blått,gult og grønt.Deretter laget jeg en tavle i svat sukkerpasta,på tavlen skrev jeg takk Miriam med royal icing,før jeg festet tavlen på den øverste kaken.
Jeg ville også representere alle i klassen på kaken og løsningen på det ble at hvert enkelt barn fikk navnet sitt skrevet på en fargeblyant laget av sukkerpasta.Jeg brukte en penn med spiselig blekk til å skrive på navnene og deretter ble de limt på,som en bord rundt den nederste kaken,med royal icing.
Da det var gjort trillet jeg noen kuler av alle de fire fargene av sukkerpastaen som jeg hadde brukt, kulene ble så plassert mellom den største og den minste kaken slik at den kanten i skjøten mellom de to kakene, som ofte kan bli litt ujevn ,ikke skulle synes.
Og da det var gjort syntes jeg egentlig det var nok med dekorasjon på kaken,jeg syntes den ble veldig fin selv og det viktigste var allikevel at den representerte klassen og at det ble en fin takk til læreren for to kjempefine år med min datters klasse.
Håper du fikk inspirasjon til å bake litt nå,og kanskje overraske en fantastisk lærer som du vet om,det er mange av dem der ute som er litt av noen hverdagshelter.God skolestart til dere alle,både lærere,elever og foreldre.
Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario