miércoles, 24 de mayo de 2017

Stor bursdagskake

Jeg har noen veldig snille naboer som sitter barnevakt for alle våre katter,hunder,hamstre,duer,kaniner, silkelarver etc,listen på mine barns dyr kan bli lang,når vi er på ferie eller hjemme i Norge. Så da nabofrua fylte 70 år var det selvsagt at jeg stod for kaken som en del av bursdagsgaven.
Å lage bursdagskaker kan være en liten utfordring når det kommer til dekorasjonen,men denne gangen gikk jeg for en klassisk stil og valgte duse farger. Denne kaken kan fint brukes i barnedåp eller konfirmasjon også synes jeg,om du skulle få mange gjester.
Nabofruen ble kjempefornøyd med kaka og litt overrasket, noe som alltid er gøy for den som baker. Kaka ble spist opp også så da drister jeg meg til å si at den falt i smak hos gjestene. Om du vil prøve deg på denne kaken trenger du tre sjokoladekakebunner.Jeg brukte denne oppskriften til den store sjokoladekakebunnen. Til de to andre bakte jeg denne sjokoladekakebunnen.
Alle tre kakene ble fylt med bringebærsyltetøy,melkesjokoladefluff og hermetiserte fersken. Oppskriften på melkesjokoladefluff finner du her på bloggen. Deretter ble alle tre kakene smurt opp med min vanlige smørkrem,oppskriften finner du her,bare husk at du må 5 doble oppskriften. Det er tre kaker som skal smøres opp og to som skal dekoreres med smørkrem så her trengs det mengder.
Den mellomste kaken ble deretter trekt med hvit sukkerpasta. Så er det tid for å montere kakene,det er alltid ett spenningsmoment. Jeg bruker avklipte sugrør i midten av hver kake slik at de får litt ekstra støtte,for dette blir ganske så tungt til slutt.
Når kaken var ferdig montert farget jeg den gjennstående smørkremen i tre ulike rosa nyanser ved hjelp av pastafarge. Prøv deg frem og sammenling fargene. Deretter ble navnet på jubilanten,Mercedes trykt ut i rosa sukkerpasta og plassert på den midterste kaken sammen med noen rosa sukkerpastablomster og noen grønne sukkerpastablader for å få litt mere farge på kaken.
Deretter brukte jeg en stjernetipp og sprøytet ut smørkremblomster ved hjelp av en tyll. Begynn alltid nederst på kakene dine. Deretter var det bare å bytte farge på smørkremen og sprøyte neste lag med smørkremblomster,og det samme helt til du kommer til toppen av kaken. Dette ble gjort på den minste og største kaken.
Effekten av tre ulike nyanser av samme farge blir kjempefin syntes jeg,og dessuten går det ganske så fort og det er en fordel når det er en såpass stor kake som skal dekoreres ellers går det fort en 7-8 timer.
Husk å måle siden på kaken din i høyden og del det på 3 før du begynner å sprøyte ut smørkremblomstene,da får du en ide om hvor store de må være for at de skal dekke siden på kaken når de er tre i høyden,og kaken din ser straks mere profesjonell ut når alle blomstene har mer eller mindre den samme størrelsen.
Alt i alt en morsom kake å lage og ikke minst å gi bort som takk for alle "barnevakt"timene de har brukt på våre kjældyr. Denne kaken kan fint fungere både som dåpskake og konfirmasjonskake også og med det  så setter jeg litt strek for tips til dåp og konfirmasjon for denne gang.
Men titt gjerne innom her på bloggen snart igjen,det setter jeg stor pris på, det vil komme flere supre oppskrifter fremover.Håper du fikk litt bakeinspirasjon nå.
Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario