martes, 30 de agosto de 2011

Dora kake

    3 snart 4 åringen og nå for tiden husets udiskuterte sjef har og hadde enda ett bursdagsselskap for venner fra parken, svømming, engelsk, naboer etc. før skolen sluttet i juni. Temaet for dagen ble den store heltinnen Dora, det var både Dora servietter, Dora asjetter, Dora glass og dermed ble det også selvfølgelig bestilt Dora kake av mamma.
Etter fadesen med min bursdagskake og varmen , tok jeg noen forhåndsregler denne gangen og selvom jeg gjerne skulle ha laget en Dora figur i sukkerpasta måtte jeg kaste inn årene og lage Dora som ett bilde på toppen av kaka. Dette går nemlig mye raskere og krever ikke så lang tid, og da overlevde sukkerpastaen møtet med varmen. Jeg valgte å bruke den sammen banankaken som i den andre barne bursdagen da den var en stor suksess. Slik gjør du om du vil lage den;

        4 store egg                    /          4 huevos grandes
       200g sukker                   /             200g de azucar
       250g banan                   /             250g de platano
   150g mykt smør               /          150 g de mantequilla
          1 sitron                      /                      1 limon
  2 ts vaniljesukker             / 2 chucaraditas de azucar vanillado
   2 ts bakepulver              /    2 chucaraditas levadura en polvo
    0,5 ts natron                  /           0,5 chucaradita de natron
  250g hvetemel               /                      250g harina
200g melkesjokolade    /        200g de cocolate con leche

Begynn med å sette ovnen din på 175 grader. Pisk egg og sukker til en tykk og luftig eggedosis.
Mens den piskes har du bananene, det myke smøret og saften av sitronen i en bolle. Bland det hele godt sammen , jeg bruker stavmikseren til dette, da blandes det veldig godt og ikke minst går det fort.
 Ha bananblandingen i eggedosisen. Bland sammen og sikt alle de tørre ingrediensene før du har de opp i røren din. Hakk melkesjokoladen i biter og vend bitene inn i røra.
 Hell deigen i en smurt kakeform på 24 cm, og sett den inn nederst i ovnen , beregn circa 40 minutter steketid. Når kaken er stekt la den avkjøles helt i formen. Denne kaken kan fint spises som den er eller du kan fryse den ned. Kaken er også fin for den kan med fordel bakes en dag i forveien da den bare blir bedre etter en dag i kjøleskap. 
 Siden dette var en kake til barnebursdag ble først hele kaken trekt med Nugatti. Det liker alle barn og det fungerer også fint som underlag under sukkerpasta slik at denne ike tørker og sprekker. 
Kaken ble deretter trekt med hvit hjemmelaget sukkerpasta, jeg hadde lært av min katastofe kake og hadde air condition på fult på kjøkkenet, men det var allikevel ikke lett å få kjevlet den ut. tror jeg må innse at når gradestokken kryper opp på 40 grader ute er det for varmt til å dekorere med sukkerpasta. Det ble også dårlig med bilder denne gangen av selve prosessen , var livredd for at sukkerpastaen skulle begynne å smelte så jeg tok meg rett og slett ikke tid til å ta bilder. Men fikk ett bilde av bursdagsbarnet mens hun blåste ut lyset da.
Barna var ikke i tvil om at det var en Dora kake, men jeg selv må si at jeg ikke ble spesiellt fornøyd med denne kaken. Synes Dora var litt skjev og rar.


Dessuten synes jeg kaken ble litt i kjedligste laget for en barnebursdag , selvom jeg hadde på noen stjerner som jo følger Dora overalt. Men må nok bare innse at det ikke er bra med hastverk når man jobber med sukkerpasta og det blir det når det er så varmt ute, så nå får sukkerpastaen hvile litt til det blir litt kaldere her i Spania.
                                         Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario