martes, 3 de septiembre de 2013

Sjokoladesmørkjeks

 Lysten på skikkelig sjokoladekjeks meldte seg som lyn fra klar himmel her en kveld,og etter litt surfing på nettet fant jeg en oppskrift hos Pepperkverna som med litt justeringer ble til noen veldig gode kjeks, med sterk sjokoladesmak. Akkurat som jeg hadde lyst på,disse falt også i god jord hos den yngre garde i familien.
Fikk også sjansen til å prøve ut ett nytt kakestempel som jeg har kjøpt meg, med den treffende teksten Eat me, ikke at disse sjokoladekjeksene trenger å be to ganger om det akkurat, men synes det var litt morsomt jeg da. Om du vil prøve trenger du følgende;

             100g smør             /             100g de mantequilla
           130g sukker            /                  130g de azucar
    saften av en appelsin    /                 zumo de una naraja
              225g mel              /                   225g de harina
          1ts bakepulver        /      1 cucharadita de levadura royale
             40g kakao            /                    40g de cacao
           en klype salt           /                  un pincho de sal

Begynn med å sette ovnen din på 180 grader. Press så saften ut av appelsinen din og ha halvparten av juicen du får i en kjele sammen med salt,sukker og smør. La smøret smelte på svak varme men du rører om innimellom,la det hele koke opp før du tar kjelen av varmen.
Sikt så de tørre ingrediensene dine i en bakebolle,melet,bakepulveret og kakaoen, bland det hele godt sammen. Ha så i smørblandingen din og rør det hele sammen til en fast deig.
Om deigen din blir litt tørr bruker du resten av juicen fra appelsinen din for å få det hele sammen til en fast deig.Pakk deretter deigen din inn i plastfolie og legg den i kjøleskap for å hvile i 2-3 timers tid.
Deretter er det tid for utkjevling ,noe som viste seg å være den vanskligste jobben med disse kjeksene. Deigen er en veldig tørr deig som lett smuldrer seg , derfor er det enklest om man bare kjevler ut en liten del av deigen om gangen, ellers deler deigen seg og det blir vanskelig å trykke ut med former.
Jeg kjevlet ut slik at jeg fikk plass til 4 runde kjeks om gangen, kjevl ganske så tynt , jeg hadde tykkelsen 4-5 mm på mine kjeks og det synes jeg ble akkurat passe. Deretter stemplet jeg kjeksene med Eat me stempelet mitt før de ble lagt på bakeplaten og stekt på 180 grader midt i ovnen i 12-15 minutter. Husk at steketiden varierer med den enkeltes ovn,så følg med.
Kjeksene fløt nesten ikke ut ved steking så de kan ligge ganske så tett på stekebrettet ditt. Avkjøl sjokoladesmørkjeksen på rist, før de oppbevares i tett boks. Der er de holdbare i en to ukers tid,men min erfaring sier at de blir spist opp lenge før det. 
Smaker som sagt fortreffelig , sterk sjokoladesmak på disse her så de passer ypperlig til en kopp te eller kaffe. Synes dessuten de ble litt festlige med Eat me stempelet på seg jeg da.
Håper du fikk lyst til å prøve. Ellers blir jeg veldig glad for kommentarer her inne på bloggen, både ros og ris tas imot med takk.Eller kanskje du stikker innom Bakemester Snipp på Instagram.
                                    Ha en fin bakedag videre!

















No hay comentarios:

Publicar un comentario