domingo, 8 de septiembre de 2013

Plommesyltetøy med rom og mandler

Vet det er mange som høster plommer om dagen og du finner flere oppskrifter med plommer her på bloggen. Blandt annet Plommekake, en kjempegod Plommechutney,søte kjeks med plommesyltetøy og selvfølgelig nydelig Plommesyltetøy. Denne gangen byr jeg på en ny variant av plommesyltetøy,en versjon for voksne med brun rom og mandler i.
 Kjempegodt spør du meg, perfekt til ferske rundstykker.Om du vil prøve trenger du følgende;

          1kg plommer                /                  1 kg de ciruelas
     ca 1kg syltesukker           /                  ca 1 kg de azucar
     ca.70g mandelflak           /       ca 70g de almendras en laminas
         0,5dl brun rom             /                   0,5dl de ron negro

Begynn med å dele plommene i to og fjern steinene. Ha det hele i en kjele sammen med sukker. Ikke ha i alt sukkeret med en gang ,sukkermengden du bruker kommer litt ann på hvor søte plommene dine er. Kok det hele opp på svak varme og la det putre en god stund, til plommene begynner å løse seg opp.Hvor lang tid det tar kommer ann på typen plommer og størrelsen på plommene dine. Jeg brukte store blå plommer og det tok 45 minutter. 
 Ha så i mere sukker om det trengs, jeg hadde i totalt 8 dl, og rør inn mandelflakene. Til slutt har du i rom og lar det hele koke i ca 15 minutter ,eller til du får syltetøykonsistens.Has så på rene varme syltetøyglass. La dem avkjøles og oppbevar dem så kaldt.
Du får to normalstore syltetøyglass av denne oppskriften. Dette syltetøyet holder i ca 14 dager i kjøleskapet, siden det inneholder alkohol har det lettere for å fermentere. Var vel verdt forsøket,syltetøy med en ekstra piff.
Jeg brukte blå plommer, men jeg er sikker på at det går like bra med gule og røde plommer. Om du prøver la meg gjerne få vite hvordan det gikk. Husk å følge meg på instagram,der heter jeg også Bakemester Snipp.Nå vet du hva du kan bruke plommene i hagen til.
                                  Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario