martes, 18 de octubre de 2011

Veskekake første forsøk

Mens jeg var hjemme fylte Ann Kristin 30 år og jeg hadde lovet henne å bake en kake til selskapet. Ønsket var gulrotkake og det ble det med en nydelig ostekrem. Jeg lurte veldig lenge på hva jeg skulle forme kaken som, valget falt til slutt på en veske. Jeg har sett en del veskekaker i bloggverdnen og det var ett passelig tema til en 30 års dag synes jeg. Kaken ble litt skjev og rar for det var utrolig varmt og lummert den dagen jeg skulle montere den, men 30 åringen ble fornøyd og det er jo hovedsaken.
Jeg begynte med å lage gulrotkaken i langpanne etter denne oppskriften;

            4dl sukker              /                   4dl de azucar
                4 egg                  /                       4 huevos
               4dl mel                /                    4dl de harina
       4ts bakepulver           /         4 chucaraditas de levadura
      2ts vaniljesukker        /   2 chucaraditas de azucar avanillado
               2ts olje               /            2 chucaraditas de aceite
    600g revne gulrøtter   /                 600g de zanahorias

Begynn med å skrelle og rive gulrøttene på ett råkostjern. Deretter pisker du en tykk eggedosis av eggene og sukkeret. Bland alle de tørre ingrediensene og sikt dem inn i eggedosisen, rør det hele godt sammen og ha i oljen. Til slutt vender du inn de revne gulrøttene, før du heller røren i en langpanne dekt med bakepapir. Stekes på nederste rille i ovnen ved 175 grader i ca 30 minutter. Følg med på slutten av steketiden, kaken skal ha en gylden brun farge når den er ferdig.
Deretter var det ostekremen sin tur, dette er en ostekrem som jeg har brukt både til kakefyll, til muffinstopping og til å smøre kaker med før jeg trekker dem og den har alltid blitt passe stiv og fin å bruke, men som sagt det var veldig lummert denne dagen og ostekremen ble veldig rennende , selvom det ikke var noe å utsette på smaken. Dette førte til at monteringen av kaken ble ett mareritt, de oppdelte bitene skled i allle retninger og jeg måtte få hjelp til å holde den på plass mens jeg trakk den med sukkerpasta i rekord fart. Kaken ble allikevel skjev til slutt, men det førte også til at vesken så litt mer "levende" ut.
Oppskriften jeg brukte til ostekremen var denne;

                   100g smør           /              100g de mantequilla
                   250g melis          /              250g de azucar glace
         200g kremost naturell  /           200g de queso philadelpia
            1,5ts vaniljesukker     /  1,5 chucaradita de azucar avanillado

Alle ingrediensene skal være romtempererte, ha alt sammen i blandebollen din og visp det sammen på middels hastighet til du får en jevn krem. Sett kremen i kjøleskapet en stund før du skal bruke den, da er den normalt lett å pynte med, men det hjalp altså ikke meg denne gangen.
På grunn av varmen ble det heller ikke tid til å ta så mange underveis bilder, jeg turte rett og slett ikke å stoppe opp for å ta bilder i tilfelle kaken skulle skli ifra hverandre. Jeg tok desto flere bilder av det ferdige resultatet som dere kan se.  
 Kaken ble trekt med Dr. Oetkers sukkerpasta og dekorasjonene ble laget av litt rosa farget marsipan, jeg brukte også noen sukkerperler til knappene på vesken. 
Synes det var veldig gøy å tenke ut hvordan vesken skulle se ut og jeg har på følelsen at det ikke er den siste veskekaken jeg har laget , har en del ideer i hodet, så da er det bare å vente på den rette annledningen.
Ha en fin bakedag videre!

2 comentarios:

  1. Fantastisk.... synes den var superfin å se på, samt at den ser yammi yammi ut.... men aldri i verden om jeg prøver meg på den.... hehe. Godt arbeide :)
    Klem Monica J

    ResponderEliminar
  2. Den ble kjempesøt :)
    Så gøy.Må vel prøve en slik en dag jeg også.
    Ha en fin dag.

    ResponderEliminar