viernes, 23 de junio de 2017

Caracoles a la llauna - snegler på grillen

Denne fredagens tapas er kanskje for litt mer for spesielt interesserte,men den er veldig typisk spansk,særlig katalansk. Jeg har en katalansk svigermor som dere kanskje husker og vi spiser mye mat som er typisk for dette området i Spania. Caracoles a la llauna-eller det som på norsk direkte oversatt ville bli snegler i flammer,er en typisk og meget populær rett derifra. 
Dette er ikke min favoritt,jeg spiser det men er ikke overbegeistret,jeg har derimot en mann ,tre svigerbrødre og en sønn på 6 år som gjerne spiser en kilo hver😋 så her er det bare å prøve så får du se hva du selv synes. Hvor lett det er å få tak i snegler i hjemlandet vet jeg faktisk ikke,om det er noen som har kunnskap til dette så setter jeg pris på tilbakemelding,men i spania får du dem i annethvert supermarked.
Det er viktig at de er ferske og i live når du kjøper dem, det er dessuten en nasjonalsport på den spanske landsbygda å gå ut å plukke snegler etter regnvær,du kjenner fort om de ikke skulle være ferske da lukter de død og fordervelse.Du må begynne med å vaske hver enkelt snegle før du skal tilberede dem.Litt tidkrevende men absolutt nødvendig. Ingredienslisten denne gangen er utrolig kort,du trenger kun,

            levende snegler           /     caracoles vivos
                   flaksalt                 /         sal gorda

Du trenger også ett jernbrett til å ha på grillen.Strø jernbrettet fult av flaksalt og legg de vaskede sneglene på brettet. Strø litt salt over sneglene også,de begynner å utstøte litt slim da, men det er normalt.
Så er det bare å sette jernbrettet rett på grillen,pass på at den er ordentlig varm og at du har nok aske til ca 20 minutter,det er den tiden sneglene trenger på grillen for å bli klare til å spises.
Vend litt på sneglene ved hjelp av ei sleiv innimellom,de blir fort brente på skallet,og ha over litt mere flaksalt mot slutten av steketiden på grillen.
Det er det hele, ikke noe mer hokus pokus enn det,så er det bare å servere ,du trenger tannpirkere til å dra sneglene ut av sneglehuset med. La den innerste delen av sneglen sitte igjen i sneglehuset,det er nemlig sneglens magesekk og den bør ikke spises.
Stikk tannpirkeren inn i sneglehuset og vipp sneglen ut.
Vet ikke om du kan se det på bildet men den innerste delen av sneglen sitter altså igjen i sneglehuset. Det som spises ser du på bildet under her.
Ser ikke så fristendes ut kanskje men som sagt regnes det som ett gourmet måltid her i spania og mammas lille trofaste prøvekanin spiser alltid villig vekk.
Håper du ble litt nyskjerrig på snegler på grillen nå,og om du ikke lager det selv så kanskje du bestiller det på restaurant neste gang du er på ferie i Spania. Litt gøy å vise frem matkulturen her i landet hvor jeg bor. Titt gjerne innom meg her på bloggen snart igjen det setter jeg stor pris på.
Ha en super helg!


No hay comentarios:

Publicar un comentario